Nerozlučná dvojka – myš a bolestivé zápěstí. Řešte bolest dříve, než vám začne hrozit operace

Foto: Rýdlová

Hodiny u počítače nebo notebooku. Bolí nejen záda, ale také zápěstí. Zpočátku pomůže bolest ignorovat a ona zase zmizí. Jenže pak se začne vracet, a to stále častěji. Nakonec vás bolí každý pohyb myší a navíc máte problém udržet v ruce napařovací žehličku nebo tašku s nákupem. Co s tím? Krmit se ibalginy nebo se pravidelně mazat krémy s analgetickými účinky není to správné řešení.

Syndrom karpálního tunelu

Uvedené příznaky se zpravidla týkají tzv. syndromu karpálního tunelu. Většinou k nim také patří mravenčení v prstech. Bolesti mohu rovněž vystřelovat do lokte nebo dokonce doputovat až do ramene, které máme většinou rovněž ve špatné poloze. Dříve syndromem trpěli klavíristé, dělníci pracující se sbíječku nebo sekretářky, které celé dny něco spisovaly. Dnes už ovšem sedíme u klávesnice téměř všichni, včetně dětí. Tomu také odpovídá skutečnost, že tento zdravotní problém se stal v naší republice nejčastější nemocí z povolání.

Kde tunel najdeme a co jím vede

Přibližně uprostřed zápěstí najdeme karpální tunel. Je to průchod, kterým vedou nervy, cévy a šlachy z předloktí do dlaně. Jestliže tuto část dlouhodobě přetěžujeme jednostrannou zátěží, tunel (v podstatě úzká štěrbina) přestane být plně průchodný, a dojde k útisku jeho obsahu, např. středového nervu a ohybačů prstů. Tyto problémy se rády zhoršují také s věkem a hormonálními změnami. Ženy jimi trpí údajně 4x častěji než muži.

Nejlepší lék je prevence

„Karpály“ se sice dají operovat, ale rozhodně je lepší na to příliš nespoléhat. Pokud totiž neodstraníme příčinu, zpravidla přetěžování, a nenaučíme se u počítače správně sedět, problém se rád vrátí. Proto je nejlepší nečekat, až naše tělo začne protestovat, ale poskytnout mu potřebnou péči včas. Zkuste několik našich rad.

  • Dělejte při práci pravidelné krátké přestávky. Během nich si jednoduchými cviky (na internetu existuje spousta odkazů) protáhněte a uvolněte jednotlivé prsty a zápěstí. Nezapomínejte ani na lokty, ramena a lopatky. Naše tělo totiž funguje jako celek. Ruka a rameno neexistují jako samostatné jednotky, ale jsou propojené.
  • Dbejte na správný posed. Nejčastější chybou jsou vyhrbená, kulatá záda, propadlý hrudník, svěšená hlava a předsunuté lopatky a různě zalomená zápěstí (utlačující karpální tunel).
  • Měňte pozice. Jelikož s myší a klávesnicí trávíme celé hodiny, nemůžeme sedět celou dobu strnule, byť ve správné pozici. Takže opět protáhnout tělo, včetně rukou, vyměnit PC židli za velký gymnastický míč nebo klekačku. Při sezení na židli použít podsedák, dát si za záda podložku nebo menší míček, který bude udržovat páteř vzpřímenou.
Ilustrační foto: Balanční a masážní podložka na sezení
  • Střídejte ruce. Naučte se používat myš i levou rukou. Zpočátku vám to přijde hodně těžké, ale osobně jsem se časem vycvičila natolik, že nyní nevidím žádný rozdíl. Tím značně ulevíte přetížené levé ruce.
  • Pořiďte si ergonomickou myš. Opět z vlastní zkušenosti mohu doporučit tzv. horizontální myš. Úlevu jsem cítila také u hrací myši, která byla po ergonomické stránce vypracována lépe než myš klasická, u které má ruka trpěla nejvíce. Zvyknout si na práci s horizontální myší není těžké. Při koupi však rozlišujte, jestli jste pravák nebo levák. Pořídíte ji už od 400 Kč, bezdrátové jsou samozřejmě dražší. Existují také vertikální myši obouruké, zde však začínáme na ceně necelých 2 000 Kč.
Rýdlová: Vertikální myš
  • Vyzkoušejte gelovou podložku pod zápěstí. Existuje jich více druhů, avšak zdaleka ne každá vám bude vyhovovat.
  • Nenechte zápěstí prochladnout. Pozor nejen na chladné počasí, ale také na stoly, jejichž vrchní deska je z materiálů, které chladí. (např. sklo, kov). Namožené zápěstí a vnitřní strana předloktí bývají na chlad zvlášť citlivé.

Věřte, že tato malá investice času a peněz, se vám časem bohatě vrátí.