Pět nejdůležitějích rad pro řízení financí v podnikání

Drobných podnikatelů a podnikatelek v poslední době přibývá jako hub po dešti, a jestli je něco skutečně stresuje a trápí, tak je to nepředvídatelnost a výkyvy měsíčních příjmů a výdajů. Udržet si přehled o svých financích není snadné, ale určitě ne nemožné.
„Kdo chce mít kontrolu nad svým podnikáním a vědět, že i když přijdou nenadálé situace, může být v klidu, měl by dodržovat 5 nejdůležitějších rad pro řízení financí v podnikání“ doporučuje Jana Pilná, finanční koučka a lektorka vzdělávací a networkingové platformy M.arter pro ženy na rodičovské dovolené. Jana pomáhá podnikatelkám ve službách udělat si pořádek ve svých financích.

Rada první – zvolte si vhodný systém sledování příjmů a výdajů

Rozhodněte se pro takový, který pro vás bude srozumitelný a jednoduchý na udržování. Jedině tak budete schopni ho pravidelně používat a aktualizovat. Nemusí to být nic složitého, stačí tabulka v excelu nebo tužka a papír. Na internetu najdete celou řadu návodů a vzorů pro finanční plán. V každém případě si ho přizpůsobte své konkrétní situaci. A co je hlavní – opravdu ho používejte a pracujte s ním.

Rada druhá – evidujte dohromady svoje podnikatelské i osobní/rodinné výdaje

U živnostníků a malých firem nemá smysl evidovat tyto údaje odděleně. Protože pokud pokulhává podnikání, musíte sáhnout do osobních nebo rodinných úspor. A naopak když se Vám v podnikání daří, peníze určitě využijete pro svou rodinu.

Rada třetí – nejdůležitější jsou hotové peníze neboli „Cash je cash“

Účetní pohled a výkazy jsou jedna věc, hotovost v kase druhá a obojí se může hodně lišit. Měla jsem v praxi klientku, které účetní tvrdila, že je na tom finančně velmi dobře. Podle účetnictví možná ano, ale ona neměla peníze na zaplacení faktur. Co je tedy pro vás a vaše podnikání důležitější? Nespoléhejte se na účetní a snažte se svým financím porozumět sami. Jedině tak se vyhnete nemilým překvapením v podobě velkých nedoplatků na povinných odvodech nebo daních.

Rada čtvrtá – zkroťte svoje výdaje na minimum

Pokud vaše příjmy v podnikání rostou, je to jistě dobrá zpráva. Nenechte ale stejným tempem růst svoje výdaje, jinak se očekávané prosperity nikdy nedočkáte. Je jistě lákavé mít každé dva roky nový model auta nebo si dopřát drahé vybavení kanceláře, ale tímhle způsobem se vám těžce vydělané peníze rozkutálí, ani nebudete vědět jak.

Rada pátá – vytvářejte rezervy

Hned od začátku podnikání si stanovte jako hlavní cíl co nejdříve vytvořit rezervu alespoň v řádech statisíců korun. Já vím, zdá se to hodně, ale uvidíte, že se vám s touhle částkou odloženou bokem bude mnohem lépe podnikat i spát.

Pokud to myslíte se svým podnikáním opravdu vážně a chcete získat přehled o svých financích a sestavit si svůj vlastní finanční plán, přijďte na workshop M.arter Finanční svoboda pro podnikatelky a živnostnice při rodičovské v úterý 1. 10. 2019 do Luka Living rental apartments & shopping center v Praze.