Pět tipů, jak se prezentovat a ovládnout svou trému

PRAHA – Každý to někdy zažil. Ať už ve škole na zkoušce či při pracovním pohovoru. Sedí před Vámi někdo, kdo se na Vás dívá a čeká, co mu předvedete. „Jak (se) správně prezentovat v dnešní době, překonat trému a ještě k tomu zaujmout? Na začátek stačí využít pár osvědčených tipů,“ doporučuje Ing. Klára Hájková, maminka, podnikatelka, zakladatelka prostoru Yellow office, garantka vzdělávacích stáží projektu Zápočet z byznysu a lektorka vzdělávací a networkingové platformy M.arter pro ženy na rodičovské dovolené. Klára pomáhá maminkám a mladým lidem využít jejich potenciál. Specializuje se na správné plánování a prezentační dovednosti.

TIP: Dobře se připravte

Téma prezentování dnes řeší většina z nás. Určitě znáte ten pocit, kdy Vám o „něco jde“ a chcete udělat ten nejlepší dojem. Základem je poctivá příprava, abyste překonali svůj strach a trému. Někomu pomůže tzv. zkouška nanečisto, kde si prezentování vyzkoušíte např. doma před svými nejbližšími, ideálně ve stejném oblečení, v jakém následně plánujete prezentovat, abyste se do role co nejvíce vžili. Obecně poté před samotným prezentováním doporučuji přijít s předstihem, vyzkoušet si techniku dopředu, připravit si prezentér, pití. Pokud máte obsáhlejší téma, projděte si znovu prezentaci, případně si připravte myšlenkovou mapu, kde můžete sledovat, v jaké části prezentace se nacházíte.

TIP: Buďte originální

Jakmile začnete prezentovat, máte tak 20-30 vteřin na to, abyste zaujali. Tak krátká je doba, než se publikum rozhodne, jestli Vás bude poslouchat nebo ne. Doporučuji se něčím odlišit od většiny prezentujících. Máte-li trému a jdete do nového prostředí, je ideální začít Vaši prezentaci otázkou. Publikum se zamyslí, případně odpovídá a Vy máte čas na to si zvyknout na nové podmínky a atmosféru. Pokud rádi bavíte lidi, můžete použít vhodný vtip či fyzickou aktivitu, např. mexickou vlnu, k úvodu Vašeho tématu. Zkrátka se nebojte dát do prezentace kus sebe.

TIP: Usmívejte se

Úsměv dodává na entuziasmu a zpravidla se na Vás poté začne usmívat i publikum. Často poté najdete mezi lidmi „svého kývače“, který Vám úsměv opětuje, přitakává, a Vám se tak bude prezentovat s ještě větší lehkostí, energií a sebevědomím.

TIP: Hýbejte se

Gesta a chůze jsou ideální pro oživení prezentace, dodáte ji tak šmrnc. Doporučuji převést Vaši trému do přirozeného pohybu, nestát na místě s rukama v kapsách. Ideální je mít otevřený postoj, volně ruce, poukázat s pomocí prezentéru na důležité body Vaší prezentace. Tím se Vaše tělo uvolní, a Vy tak budete moci volně chodit po pódiu, doleva doprava, dopředu dozadu, vždy pár kroků. Máte-li odvahu, nebojte se i vejít přímo mezi diváky a položit jim například otázku či úvahu k zamyšlení. Ovšem všeho s mírou, přehnaná gesta, i naopak téměř žádná gesta Vám spíše uškodí.

TIP: Nečtěte slidy

Toto je dnes jedna z největších chyb, kterou stále dělá dost přednášejících, sama jsem si toho nejvíce všímala na univerzitě. Steve Jobs trefně poznamenal: „Lidé, kteří vědí, o čem mluví, nepotřebují PowerPoint.“  Čtení slidů je strašně nudné a odbourá veškerou pozornost publika. Docílíte tím akorát toho, že lidi budou místo na prezentaci koukat do telefonu či pospávat a přestanou se na Vás usmívat, čímž přijde všechna pracně nasbíraná energie vniveč. Dejte si pozor na dlouhé texty v prezentaci, raději text vymažte a nahraďte záchytnými body. Dnešním trendem jsou zábavné gify, případně zajímavé obrázky vzbuzující emoce.

Mějte na paměti, že lidé si zapamatují úvod a závěr Vaší prezentace, vždy je stěžejní první a poslední minuta. V závěru vždy shrňte, o čem jste prezentovali případně je vyzvěte k zamyšlení či akci. Věřím, že prezentační dovednosti se Vám budou hodit jak k osobním účelům, tak v podnikání či zaměstnání, a to nejen při mateřské dovolené. Chcete-li se dozvědět více, dorazte 6.2.2020 na workshop M.arter do Městské knihovny v Praze.

Klára Hájková,
lektorka M.arter