Je to snadné. Stačí se rozhodnout, nic neodkládat a věřit si.

Vyslechnout si z úst lékaře „máte cukrovku 2. typu“ není jistě to, co bychom chtěli slyšet.
A není divu. Diabetes mellitus je závažné metabolické onemocnění, které poškozuje krevní cévy, nervy a řadu dalších orgánů. Srdečně-cévní onemocnění, zejména pak infarkt myokardu, bývají nejčastější příčinou předčasného úmrtí diabetiků.

V současné době je v České republice evidováno přes 900 000 nemocných s cukrovkou 1. a 2. typu, z nichž naprostá většina trpí diabetem 2. typu. Každý rok v ČR onemocní dalších 60 tisíc lidí a 22 tisíc nemocných zemře. Tolik neúprosná statistika, která naznačuje, že se nebezpečně blížíme k situaci, kdy každý 10. občan republiky cukrovkou onemocní.

Dá se s tím něco dělat? Odpověď zní ANO. Řada studií vědců a lékařů z celého světa prokazuje, že pacienti s diabetem mohou normalizovat hladinu cukru v krvi, zvýšit citlivost na inzulin, zmírnit neurologické bolesti a vyhnout se tragickým následkům této zákeřné choroby.
Je k tomu třeba pevná vůle, nic neodkládat a prostě to zkusit.

Klíč k úspěchu spočívá v radikální změně stravovacích návyků a životního stylu. Bylo zjištěno, že cukrovku lze velmi dobře kompenzovat už během 1-8 týdnů. To je jistě výborná zpráva, ale jak se v tom všem vyznat? Jak by měl vypadat jídelníček diabetika?

V tom by vám měl pomoct odborník na výživu. Ten vám sestaví stravovací program, který bude respektovat potřeby vašeho metabolického typu. Ten vám pomůže snížit hladinu krevní glukózy a přispěje k obnovení citlivosti tkání na inzulin. Zcela zásadní pak bude snaha o redukci hmotnosti klienta. Bylo totiž prokázáno, že na výrazné snížení rizika následků cukrovky stačí pokles hmotnosti o pouhých 5-10%!

Prediabetes vzniká dávno před manifestací cukrovky. Projevuje se hypertenzí, vyšší hladinou glukózy na lačno, nízkým HDL-cholesterolem, zvýšenými hodnotami krevních tuků a postihuje zejména jedince s dědičnou rodinnou zátěží a obezitou androidního typu. Bohužel tyto příznaky bývají často přehlíženy, v lepším případě řešeny pouze medikamentózně. Přitom radikální změna životosprávy je pro úspěšnou kompenzaci cukrovky naprosto zásadní a musí být nedílnou součástí léčby.

 

Co to v praxi znamená?

I. Nejezte přeslazené pokrmy

Ačkoliv cukr, především ten rychlý, se na vzniku diabetu 2. typu nepodílí, jeho nadměrná konzumace vede k rozvoji onemocnění. Rada?
Odpusťte si koláče, zmrzliny, nejrůznější cukrovinky, sladké nápoje atd. Citlivost na inzulin značně poškozují i vyšší dávky fruktózy (ovoce, ovocné šťávy) a umělá sladidla.

Při konzumaci většího množství uvedených potravin nadměrně stoupá hladina krevního cukru. K tomu, aby byla udržena zdravá hladina glukózy v krvi, musí beta-buňky slinivky vydávat stále větší množství inzulinu. Za tohoto stavu buňky pomalu přestávají na inzulin reagovat, zvětšuje se obvod pasu, jste unavení, pociťujete výkyvy nálady apod.

II. Nezapomínejte na hořčík

Hořčík je nutný pro řadu reakcí v těle. Pomáhá udržet správnou funkci nervů a svalů, podporuje srdeční činnost, ovlivňuje činnost imunitního systému, udržuje silné kosti a napomáhá regulaci hladiny glukózy v krvi! Zdrojem hořčíku je tmavě zelená listová zelenina, dále ořechy, mandle, hrách a fazole, semínka dýní, sezamu, proso (jáhly), ale i kvalitní hořká čokoláda s vysokým obsahem kakaové hmoty.

Hořčík pomáhá překonat návyk na sladké.

III. Dopřejte si denně 7-8 hod. spánku

Můžete se stravovat bez chybičky, ale pokud se pořádně nevyspíte, bude jen otázkou času, kdy vám to tělo dá znát. Když tělu upíráte spánek, zvyšuje se hladina hormonu ghrelinu, který podporuje chuť k jídlu a vyvolává pocit hladu. Když ponocujete, a určitě jste si toho všimli, druhý den zažíváte pocit neodolatelného hladu. Pokud tento stav trvá déle, bezpochyby to poznáte na váze.

Pro kompenzaci cukrovky je zdravá hmotnost podmínkou!

IV. Buďte aktivní, starejte se svalovou hmotu

O nutnosti pohybu jako prevenci všech civilizačních chorob včetně obezity a diabetu není pochybovat. Proč je pohybová aktivita pro nemocné cukrovkou tak důležitá? Je to proto, že v případě inzulinu platí, že čím větší je hmotnost svalové hmoty, tím větší je citlivost na inzulín. A nestojí to nic, jen se zamyslet nad dosavadním životním stylem.

Dieta a změna životního stylu jsou mnohdy účinnější než léky. A také platí, že to není lékař, ale my sami, kdo neseme odpovědnost za své zdraví. Tato odpovědnost se nedá na nikoho delegovat. Lékař je v tomto našem snažení partner, nikoliv bůh.
Vlastně je to jednoduché. Stačí se rozhodnout, nic neodkládat a věřit. Ráda vám pomohu.

Jarmila Mastejová
MARIJA-výživová poradna
https://www.hubnutimarija.cz/