Mentoři 17letých řidičů přicházejí o mentorství – kvůli přestupkům i alkoholu

Zdroj: Pexels/JÉSHOOTS

ČESKO – Již od počátku letošního roku umožňuje legislativa, aby za volant usedli i lidé mladší 17 let. Základní podmínkou pro tuto praxi je, že jim po boku sedí druhý zkušený řidič – mentor. Právě ten má zajistit, že jízda bude bezpečná a žádný účastník silničního provozu nepřijde k úhoně. Jenže nároky na mentory jsou přísné, takže někteří z nich již o mentorství přišli. Spáchali totiž sami některý z přestupků a byli tzv. vybodováni, což je nepřípustné.

O řidičské průkazy mají 17letí zájem

Jen během prvního půl roku, kdy lze začít řídit již v 17 letech, této možnosti využilo na 11 tisíc mladých řidičů. „Je to zhruba 18 % všech těch, kteří čerstvě získali řidičské oprávnění,“ upřesnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Největší zájem o řízení vozu mají mladí řidiči obecně ve velkých městech, na první příčce žebříčku je tak Praha následovaná Olomoucí a Brnem. Podmínkou pro usednutí za volant je ale přítomnost mentora. A požadavky, které jsou právě na něj kladeny, jsou poměrně přísné.

Co musí „splnit“ mentor?

V obecné rovině dle slov krajského koordinátora Besip, Oldřicha Kassla, platí, že „mentor by měl předávat své schopnosti, být zodpovědný a klidný.“ Ovšem konkrétní podmínky pro mentory jsou pevně stanoveny. Aby se člověk mohl stát mentorem začínajícího řidiče, podmínkou je řidičský průkaz skupiny B držený minimálně po dobu deseti let. A také žádný spáchaný dopravní přestupek, který by vedl k tzv. trestným bodům. Pod tím si sice řada lidí přestaví nějaký závažný přečin, pravdou ale je, že 2 body jsou např. i za to, pokud řidič nedá na přechodu přednost chodci. Za držení mobilního telefonu při jízdě jsou pak 4 body. Nulová tolerance je stanovena také v případě alkoholu – ten nesmí pít nejen nezletilý řidič, ale ani jeho mentor, pokud společně usedají do vozidla (právě to přitom ne každý z mentorů ví).

Jak tedy ukazují aktuální data Ministerstva dopravy, ne pro každého jsou požadavky mentorství splnitelné. Během prvních sedmi měsíců tak muselo ze stávajícího počtu více jak 15 tisíc mentorů dle slov mluvčího Ministerstva dopravy Františka Jemelky na 138 z nich s mentorováním skončit (údajně je jich ale ještě více). Pravdou totiž je, že i zkušení řidiči nezřídka automaticky mnohé předpisy porušují. Jenže pokud jsou přistiženi, stojí je to právě mentorství. A pokud mladý řidič o svého mentora přijde, na silnici nesmí do chvíle, dokud si nenajde jiného. Odborníci si ale za přísností směrem k mentorům stojí.

Kdo jsou mentoři?

Podle údajů Ministerstva dopravy jsou mentory nejčastěji rodiče nezletilých řidičů, tomu pak odpovídají i věkové statistiky. Dle nich je největšímu počtu mentorů mezi 40 a 55 lety. Odborníci se pak shodují, že právě rodiče jsou nejlepším dozorem, jelikož jim záleží na zdraví jejich potomků. Nehod, u nichž byli účastni mladý řidič s mentorem, se zatím stalo minimum (konkrétně sedm, resp. pět, jelikož dvě z nich způsobil jiný řidič) a všechny byly lehké, staly se buď při parkování, nebo při zařazování se do provozu.