FOTO: Nové Hlavní nádraží propojí halu s parkem, přibude tramvajová zastávka

Návrh dánských architektů počítá s odstraněním obvodových zdí odbavovací haly. / Zdroj: Správa železnic

PRAHA – Dnes neosobní dopravní terminál Hlavního nádraží, schovaný v zanedbaných Vrchlického sadech, kterým se nejen mezi Pražany přezdívá Sherwood, čeká v budoucnu proměna v důstojnou vstupní bránu do metropole. Jejím základem bude jedna z největších dřevěných konstrukcí v České republice, která propojí odbavovací halu s přilehlým parkem. Začít stavět by se mělo v roce 2028.

Na nové podobě Hlavního nádraží a přilehlého okolí se budou podílet dánští architekti ze studia Henning Larsen Architects. Jejich návrh s názvem Šťastný Hlavák počítá s propojením odbavovací haly, historické Fantovy budovy i Vrchlického sadů, ze kterých se stane plnohodnotné veřejné prostranství bez dnešních temných zákoutí. Architekti v návrhu zároveň rozdělili Vrchlického sady na tři části – kulturní zónu, „nádražní náměstí“ a zónu pro doplňkové aktivity. Díky tomu vznikne vhodný prostor třeba pro pořádání trhů. Rozdělení také přispěje k výrazně lepší přehlednosti celého území. Návrh pracuje i se zlepšením podmínek pro pěší i cyklisty.

Staňte se členy FB skupiny Život v Praze a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Součástí Nového Hlaváku bude i nová tramvajová trať, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a následně ulicí Opletalova do ulice Bolzanova. S tímto záměrem už nyní počítá pražský územní plán. Nová trať přinese lepší napojení Hlavního nádraží na městskou hromadnou dopravu. „Návrh také umožňuje snadné napojení na budoucí metro D,” přibližuje dopravní řešení Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Kompletní proměna čeká i Vrchlického sady, dnes zanedbaný park před nádražím. / Zdroj: Správa železnic
Pohled z výšky naznačuje napojení rekonstruovaného nádraží na další městskou infrastrukturu. / Zdroj: Správa železnic