Tajemný a proklínaný „MLM“. Je síťový marketing skvělou podnikatelskou příležitostí, nebo cestou do záhuby?

Zdroj: Pqsels

Možná jste se ještě se zkratkou MLM nesetkali, každopádně se jedná o tzv. multi-level marketing, jehož praktická podoba vám jistě cizí nebude. Mnozí právě v tomto typu činnosti vidí možnost samostatného výdělku, jiní jej naopak považují za neoddiskutovatelný podvod. Jaká je tedy podstata MLM a nač si před zapojením se do souvisejících činností dát pozor?

Co je MLM?

Principiálně je multi-level marketing (někdy bývá označován také jako „síťový marketing“) způsobem podnikání, kdy prodejce produktu získává podíl z vlastního prodeje a také z prodeje dalších lidí (svého týmu – pokud tedy nějaký sestaví). Nejčastěji zmiňovanou výhodou MLM je jistá časová flexibilita, mnoho lidí právě MLM volí jako způsob přivýdělku, a to např. namísto klasické brigády. Samozřejmě se ale může – při vynaloženém úsilí – stát také hlavním zdrojem obživy.

Jedním z nejčastějších příkladů MLM je práce pro rozličné kosmetické značky. Jistě jste se tak již setkali např. s „Avon Lady“ nebo dealerkami mnoha jiných kosmetických společností – Oriflame, Mary Kay apod. –, které sbírají objednávky ve svém okolí a nezřídka také pod sebou sdružují další prodejkyně. Přesně to je podstata MLM. Na druhou stranu – jasnou výhodou tohoto systému oproti ryze samostatnému podnikání je formální zázemí poskytované vekou firmou. Jinak se ale každý k úspěchům musí probojovat sám, podobně jako kterýkoli jiný podnikatel.

MLM vs. pyramida

O MLM je však nezřídka pojednáváno také jako o „pyramidě“ a s ohledem na mnoho případů, kdy se tento způsob podnikání lidem vymstil, také mívá velmi špatnou pověst. V tomto kontextu je ale nutné říci, že MLM se od pyramidy v mnoha aspektech liší, v prvé řadě pak po lidech, kteří se do systému chtějí zapojit, nevyžaduje žádný „vstupní poplatek“.

Nač si dát pozor?

Ačkoliv MLM model skutečně může fungovat, při volbě dané oblasti a také firmy, pro niž se rozhodnete pracovat, byste měli rozhodně dávat pozor na mnoho varovných signálů. Ne každý podnik má totiž totéž renomé jako např. výše zmiňované kosmetické brandy, které jsou alespoň do jisté míry zárukou férového jednání.

„Určitě zpozorněte, pokud bude nabídka obsahovat určitá slova či fráze, která by vás již předem měla varovat. Především se jedná o klasická zaklínadla jako ´práce z domova´, ´extra příjem´ v kombinaci s variovanou frází, že budete ´vlastním šéfem´,“ tvrdí Kaylin R. Staten, zakladatelka a ředitelka mediální společnosti Hourglass Media.

Varující je u pracovní inzerce MLM firem to, že o nich schází důležité informace – obvykle se totiž náboráři snaží upoutat pozornost právě emotivními tvrzeními o snové kariéře, namísto toho, aby vysvětlili, jak konkrétně jí lze dosáhnout. „Zástupce MLM obvykle výslovně neřekne, o jakou pozici se přesně jedná, stejně jako nezmiňuje specifickou náplň práce, ale spíše hovoří o ´projektu´,“ rozvádí dále Patrick Ward, odborník na marketing. Důvod je pak jasný – snaha zakrýt právě možné pyramidové schéma. Pokud tedy u inzerátu chybí přesný název společnosti, webová stránka a další související informace týkající se popisu práce, měli byste zbystřit – toto MLM rozhodně nebude správnou volbou.

Pokud toužíte po pár korunách navíc, klidně MLM vyzkoušejte. Ověřte si ale nejprve, nakolik důvěryhodná firma, pro niž chcete pracovat, je. Bude-li po vás náborář vyžadovat počáteční investici, raději vezměte nohy na ramena. Na druhu stranu – přes mnohá úskalí není nutné nad MLM lámat hůl, skutečně mohou existovat i modely, které fungují, a vy si vyděláte a zároveň se vám třeba podaří i postupovat ve firemní hierarchii. V každém případě je však třeba mít v souvislosti s MLM oči stále otevřené. Přeci jen – negativní pověst, kterou tento byznys má, nevznikla jen tak náhodou…