Typické chyby, které dělají ženy středního věku. Když si je uvědomíte, snáze se jich vyvarujete

Zdroj: Pixabay, free image

Na střední věk lze pohlížet různě. Optimistická varianta říká, že jsme již nasbírali dostatek životních zkušeností, zároveň však máme ještě dost životní energie a také času před sebou, abychom se z nich poučili. Méně optimistický pohled lze definovat rčením Mládí v pr..li a do důchodu daleko. Jak tedy plout tímto životním obdobím s co nejmenším počtem kolizí v případě, že nás osud obdařil ženským pohlavím?

Nezapomínejte na sebe

Středním věkem se označuje přibližně období od 40 (45) let do 60 (65) let. Často je automaticky  spojován s krizí středního věku. Jenže ve skutečnosti nemusí jít ani tak o věkovou krizi jako fakt, že jsme přetíženi povinnostmi, přičemž naše tělo již přece jen nezvládá zátěž jako ve dvaceti. Klasikou je „sendvičová pozice“, kdy na jedné straně naše děti nejsou ještě soběstačné a na straně druhé naší rodiče už soběstační přestávají být. Do toho řešíme pracovní povinnosti a péči o domácnost. I přesto vše, nebo spíše právě proto, je důležité najít si čas na sebe. Pokud chceme svou energii rozdávat druhým, musíme ji nejdříve sami načerpat, jinak se dostaneme do mínusu. A to časem pocítíme bolestně nejen my, ale i naše okolí.

Hýbejte se

Říká se, že kde je pohyb, tam je život. Většina žen se ve svém zaměstnán  příliš nehýbe, a pokud přece, jedná se často o stereotypní pohyby, které některé části těla přetěžují, zatímco ostatní se téměř nevyužívají. Hýbejte se a zvolte takový pohyb, který bude kompenzovat příkoří, jež působíte svému tělu v práci. Pokud sedíte půl dne u PC, pak kromě celkového pohybu zařaďte také cviky na krční páteř, na protažení zápěstí (syndrom karpálního tunelu není rozhodně výhra v loterii). Pokud stojíte celý den na nohou, pak se o ně starejte – dopřejte jim odpočinek ve zvýšené poloze, cvičte vleže cviky na podporu prokrvení dolních končetin. Mezi nejšetrnější pohyb obecně patří chůze (nordic walking) nebo třeba plavání (nikoli však styl paní radové se zalomenou krční páteří).

Neuvázněte v zajetých kolejích

To se týká nejen vzhledu, ale i životního stylu. Protřiďte svůj šatník. Kousky, které vás doprovázely deset let, už možná nebudou to pravé ořechové. A to i tehdy, pokud máte to štěstí, že se vaše postava nezměnila. Možná jste léta nosila vysoké podpatky a bederní rifle, jenže teď vás začínají pobolívat nohy a holá záda vám prochladnou. Naslouchejte svému tělu a přizpůsobte se. I v botách bez podpatku a zády v teple můžete být chic. A navíc si oddálíte návštěvu ortopeda či revmatologa.

Nezapomínejte na spánek

Možná ponocujete úplně stejně jako dříve, jenže jste přes den unavenější. Respektujte své tělo. Potřebuje více odpočinku a dobrý spánek je základ. Nehledě na to, že kruhy pod očima stále ještě nevešly do módy.

Věnujte pozornost svému chrupu

Raději investujte čas i peníze do prevence. Čím dříve, tím lépe. Investujte občas do dentální hygieny, na vše se tam vyptejte a pořiďte si, co vám doporučí. Zubař nemá čas toto s vámi řešit. Špatná ústní hygiena může mít za následek nejen, že se s vámi vaše zuby rozloučí dříve než je nutné, ale také může díky přemnožení nežádoucích bakterií souviset např. se záněty v těle či dokonce s infarktem.

 Mějte přehled o svém zdraví

Neznamená to, že byste se měli dát na dráhu hypochondra, ale přece jen i auto potřebuje pravidelný servis. Takže dodržujte všechny preventivky, pořiďte si domů tlakoměr a rozhodně nepřehlížejte varovné změny na svém těle (mateřská znaménka) či uvnitř něj (bolesti v podbřišku) nebo mysli (deprese opravdu není zábavná společnice).

Neděste se přechodu a vše na něj nesvádějte

Ženský přechod je opředen spoustou negativ. Stal se pro ženy skutečným strašákem, zlodějem ženskosti. Ano, narušení hormonální rovnováhy může opravdu mít za následek přibírání na váze, výkyvy nálad, návaly horka a pocení, zhoršení kvality vlasů, bolestivý sex či úplnou nechuť k němu. Naštěstí se ne vždy musí všechny tyto radosti projevit najednou a napořád. Lépe většinou zvládnou toto období ženy s ustálenou rozumnou životosprávou a pravidelným pohybem. Co se týká sexu, řada žen si ho začne konečně užívat, protože se nemusí obávat nechtěného otěhotnění.