Štvou vás přetékající odpadkové koše ve městě? Zlín hledá řešení

Foto: Chytrý koš High Capacity na směsný komunální odpad. Zdroj: Město Zlín

ZLÍN – Najdete je na zastávkách, v parcích, na náměstích, podél frekventovaných chodníků nebo u hřišť. Po celém městě byste jich napočítali bezmála jedenáct set. Řeč je o koších na odpadky. Ačkoliv jsou některé z nich vyváženy i několikrát denně, často se stává, že jsou přeplněné k prasknutí. Situaci by měly vyřešit nové nádoby s lisem. První z nich dnes zkušebně nainstalovaly Technické služby Zlín v parku Komenského poblíž budovy bývalé krajské knihovny.

„Chytrý“ koš High Capacity na směsný komunální odpad se zabudovaným řetězovým lisem získává energii k provozu ze zabudované baterie, která je napojena na fotovoltaickou desku. Nejenže lis stlačováním snižuje objem odpadu, dokáže také online předat informaci o svém naplnění. „Může jít o zajímavý krok na naší cestě v hledání efektivních řešení pro čistější město. Nyní poběží testovací provoz, po jeho skončení vše vyhodnotíme,“ uvedl radní města Zlína Pavel Simkovič.

Foto: Chytrý koš High Capacity na směsný komunální odpad. Zdroj: Město Zlín

Zmíněný koš není jedinou novinkou, kterou se Technické služby Zlín snaží vylepšit svůj servis. V první polovině června testovali pracovníci městské společnosti malý nákladní automobil s elektrickým pohonem, který je primárně určen pro vyvážení odpadu. Při svých skromných rozměrem čtyři krát jeden a půl metru dokáže uvést zhruba dvanáct set kilogramů nákladu. „Právě elektrický pohon je pro tuto činnost ideální. Nevadí mu časté zastavování a rozjezdy, neobtěžuje okolí hlukem a emisemi. V blízké době proto jedno vozidlo zakoupíme,“ uvedl již dříve ředitel Technických služeb Zlín Jakub Černoch.

V loňském roce rozšířily vozový park technických služeb hned tři elektrické dodávky. Dalším inovativním řešení, které se momentálně testuje, je i solární soustava pro veřejné osvětlení. „Je tvořena osvětlovacím prvkem s LED technologií, solárním panelem s výkonem 275 W a lithiovou baterií s kapacitou 100 Ah. Není tak potřeba žádný přívod elektrické energie a akumulátor by měl s rezervou pokrýt potřebnou dobu provozu svítidla. I v tomto případě rozhodnou o dalším využití výsledky zkušebního provozu,“ sdělil mluvčí města Tomáš Melzer.