Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje hlásí plnou připravenost. Do zimní služby jsou nasmlouvané posádky, rozjeté nepřetržité krajské i oblastní dispečinky a hotový operační plán, který určuje priority, dojezdové časy a postup ošetřování komunikací. „Připomínám, že silnice udržujeme v limitech zákona o pozemních komunikacích a prováděcí vyhlášky. Naším úkolem tedy není silnice vyčistit takzvaně do černa, ale zajistit jejich sjízdnost se zvýšenou opatrností,“ uvedl krajský radní pro dopravu Josef Pátek.
Sypače vyjíždějí už v brzkých hodinách tak, aby stihly ošetřit hlavní tahy před školními a pracovními spoji. „Naše operační plány jsou za léta vyladěné a týmy v terénu zkušené. I díky tomu zimu zvládáme bez větších obtíží a snažíme se mít silnice ošetřené co nejdříve,“ doplnil technicko-provozní náměstek KSÚS Milan Peška. Pokud někdo sypač zrovna nevidí, neznamená to, že nejezdí – jeden řidič obsluhuje okruh o desítkách kilometrů a nemůže být všude najednou.
Mohlo by vás zajímat
Kontrola sjízdnosti probíhá v terénu prakticky nepřetržitě a informace se průběžně sdílí se složkami IZS, dispečery PID, ŘSD i samosprávami. „Informace předáváme i motoristům – přes on-line mapy a data z našich meteostanic, kamer a dalších telematických systémů, stejně jako z technologií ŘSD. Cílem je, aby řidiči dostávali zprávy včas a cítili se na našich silnicích bezpečně,“ shrnul Milan Peška.
Zázemí pro zimní údržbu posílily nové haly na sůl. Letos se rozšířily v Rožmitále pod Třemšínem, Slaném, Zbraslavicích a Sedlčanech; další mají následovat v Sedlci-Prčicích, Neveklově-Tloskově, Králově Dvoře, Mělníku a Kolíně. „Řada starých hal dosloužila, proto je postupně rekonstruujeme nebo stavíme nové. Každá pojme zhruba tisíc tun posypu a vyjde zhruba na sedm až devět milionů korun,“ uvedl Josef Pátek.
Do zimní služby nasazuje KSÚS 203 sypače, 108 traktorů s radlicí, 73 nakladačů a další potřebnou techniku. Správa pečuje o přibližně 8,7 tisíce kilometrů krajských silnic – z toho 6,7 tisíce kilometrů se ošetřuje chemicky, 1,6 tisíce kilometrů inertním posypem a 151 kilometrů pouze plužením. Na zbylých zhruba 270 kilometrech technika nenasazuje; jak dodává Josef Pátek, „rozhodně to neznamená, že by kraj obce zcela odřízl od světa. Jde o nevýznamné silnice, které nemají na obslužnost obce žádný vliv.“
Zimní údržba je i o spolupráci s externími partnery. „Díky zkušeným posádkám, moderní technice a kvalitní komunikaci s dispečinkem se můžeme podílet na zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy v jednom z nejnáročnějších krajů,“ doplnila obchodní ředitelka AVE CZ Šárka Bukovská.
Řidiči by měli počítat s možnými dočasnými omezeními a přizpůsobit jízdu podmínkám na vozovce. Aktuální informace o sjízdnosti a zásazích jsou k dispozici on-line.


