Došlo k sestřelení civilního letadla
Během první války v Perském zálivu došlo k tragédii, která dodnes vyvolává otázky o lidské zodpovědnosti a morálce válečných konfliktů. Civilní letadlo bylo sestřeleno, a přestože pozůstalí později obdrželi odškodnění „z dobré vůle Američanů“, důstojník, který za incident nesl odpovědnost, obdržel vyznamenání.
3. července 1988 Airbus A300B2 společnosti Iran Air, let 655m, odstartoval v 10:17 z íránského Bandar Abbasu s cílem Dubaj. Sedm minut po startu zasáhla letoun první střela, která zasáhla křídlo, druhá rozervala trup. Zahynulo, jak již bylo uvedeno, 290 lidí, z toho 66 dětí. Lidé sedící uprostřed svého každodenního života byli rázem vystaveni smrtící síle lidské chyby.
Mohlo by vás zajímat
Kapitán vydal osudový rozkaz
Rozkaz k sestřelení vydal William Rogers, kapitán válečné lodi USS Vincennes, která právě zasahovala proti íránským dělovým člunům v zálivu. Když se letoun blížil, ultramoderní bojový systém Aegis údajně signalizoval kód „IFF Code in Mode II“, označující nepřátelské bojové letadlo F14. Posádka se prý několikrát pokusila navázat rádiové spojení, letoun však neodpovídal.
Prezident USA Ronald Reagan vyjádřil lítost a označil incident za lidskou tragédii, nikdo však nikdy nepřiznal skutečnou vinu. Posádka lodi tvrdila, že jen reagovala na možné ohrožení.
Jejich tvrzení byla zřejmě nepravdivá
Toto tvrzení je však sporné. USS Vincennes se v okamžiku sestřelení nacházela v íránských výsostných vodách ilegálně. Výpověď posádky, že letoun letěl 4 kilometry západně od své dráhy, byla vyvrácena. Na nahrávkách je jasně zaznamenán kód „IFF Code in Mode III“ – civilní letadlo bez nepřátelských úmyslů. A i kdyby technika selhala, záměna pomalu stoupajícího airbusu s rychlým bojovým letadlem při útočném letu je téměř nemožná.
Skutečnou příčinou tedy zřejmě bylo lidské selhání. V kontextu dramatických následků však nikdo nepřipustil svou chybu. Otázka, zda šlo o nehodu, nedbalost či dokonce vědomé rozhodnutí, pravděpodobně zůstane navždy nezodpovězená.


