Chodce nechrání karoserie ani helma, a přesto mnoho nehod vzniká kvůli jejich vlastní lehkomyslnosti. Přecházení mimo přechod, na nepřehledných místech, bez rozhlédnutí a bez ohledu na viditelnost – to jsou chyby, které se opakují. „Neexistuje absolutní přednost chodců na přechodech!“ říká policejní preventistka Monika Schindlová.
Zákon je přitom jasný. Pokud je přechod do 50 metrů, musí ho chodec použít. Před vstupem na vozovku se má vždy přesvědčit, že ji může bezpečně přejít, a odhadnout, zda přijíždějící auta stihnou zastavit. Rozhodně nesmí vstupovat na přechod bezprostředně před blížícím se vozidlem. „Řidič nedokáže zastavit na místě své vozidlo, pokud mu někdo náhle vstoupí do vozovky,“ připomíná Monika Schindlová.
Mohlo by vás zajímat
Při přecházení by chodci měli sledovat provoz ve všech jízdních pruzích, nepobíhat a přecházet co nejrychleji, ale ne zbrkle, ideálně po pravé straně přechodu. V blízkosti zebry není vhodné postávat a povídat si – řidič pak neví, zda chodec na přechod vstoupí, nebo ne.
Jsou i situace, kdy na přechod nesmí vstoupit ani chodec, který jinak dodržuje pravidla. Platí to při průjezdu vozidel s právem přednostní jízdy a u tramvají. Tam má vždy přednost tramvaj – a chodec musí počkat.
Mimo obec, kde není chodník ani stezka, patří chodec na levou krajnici čelem proti přijíždějícím autům. Za snížené viditelnosti má navíc povinnost mít na sobě reflexní prvek, pokud se pohybuje podél okraje vozovky. Jde o jednoduché opatření, které může rozhodnout o tom, jestli ho řidič včas uvidí.
Policie chce aktuální akcí připomenout, že bezpečnost v provozu není jen na řidičích. Zodpovědnost nesou i chodci, někdy stačí pár vteřin navíc na rozhlédnutí, aby se z cesty domů nestal boj o život.


