Zkoušky v autoškole obsáhnou další nové otázky, a to i ve formě videa

ČESKO – Diskuse ohledně úprav testových otázek v autoškole se vede již poměrně dlouhou dobu. Loni na podzim tak ministerstvo dopravy v rámci projektu Nová generace testových otázek pro žadatele o řidičské oprávnění představilo prvních 35 nových otázek – ty byly zacíleny zejména na nejčastější příčiny dopravních nehod a zohledňovaly také nejzranitelnější účastníky dopravního provozu, tedy cyklisty a chodce. Od února pak v testovacích otázkách přibude jejich další nová sada, která zahrne také video otázky. Nač bude kladen důraz? A co je cílem změn v testování v autoškolách?

První sadu nových 35 otázek, s nimiž se žáci autoškol poprvé setkali v říjnu loňského roku, sestavila Asociace autoškol ve spolupráci s Policií ČR a také ministerstvem dopravy. Tytéž instituce se podílejí i na tvorbě otázek dalších – celkově by totiž nových otázek mělo být 120, přibývat mají postupně, čemuž odpovídá také aktuálně zveřejněná další sada o 35, resp. 38 otázkách. Zatímco původní testovací sady obsahovaly 855 otázek, nových 120 je doplní. V rámci samotného testování pak žáci autoškol řeší 25 z nich. „Cílem nových otázek je přimět žadatele o řidičské oprávnění teoreticky se vzdělávat a následně své znalosti více aplikovat v praxi,“ vysvětlil zástupce ministerstva dopravy Milan Janda již na podzim. Kromě toho je záměrem předcházet situaci, kdy se žadatelé o řidičské oprávnění jen zpaměti učí testové otázky. I proto jsou tedy nové testovací otázky koncipovány tak, aby testovaní museli prokázat schopnost vyhodnocovat konkrétní dopravní situace, rizika, rozeznávat příčiny dopravních nehod apod.

Testování pomocí videa

Další nové otázky v testech přibudou od poloviny února – a poprvé budou součástí také video otázky. Právě otázky pracující s videem jsou těmi, které by dle slov ministra dopravy Martina Kupky měly být více rozvíjeny i nadále. Celá nová sada otázek se pak zaměřuje na reálné dopravní situace a je tvořena rozličnými dopravními situacemi v podobě statické i dynamické, přičemž důraz je tentokrát kladen např. na jízdu za snížené viditelnosti či řešení dopravních situací na různých typech křižovatek. „Z učeben a od počítače se tak uchazeč o řidičské oprávnění lehce dostává do každodenního provozu, i když zrovna nesedí s instruktorem za volantem,“ vysvětlil také šéf dopravní policie, Jiří Zlý. Všechny již výše jmenované instituce zároveň pracují na přípravě otázek dalších, které by měly být opět zaměřeny na reálný dopravní provoz a měly ověřovat schopnost testovaných bezproblémově (a především bez nehod) se v něm pohybovat.

Vyzkoušet si nové otázky může online každý

Každý rok skládá v Česku zkoušky k získání řidičského oprávnění cca 120 tisíc žadatelů. Ti, které zkoušky teprve čekají, se pak s novým typem otázek mohou seznámit také na webu www.noveotazky.cz. Na složení zkoušky (tu tvoří jízdy a test) mají pak žadatelé pouze tři pokusy. Napoprvé přitom dle statistik uspěje cca 40-80 % uchazečů. Dle instruktorů by si pak ti, kteří na první pokus neuspějí, měli raději dokoupit také tzv. kondiční jízdy.