BRNO – Dopravní podnik města Brna a Masarykova univerzita se spojili, aby odstranili z městské hromadné dopravy bariéry, které trápí osoby se smyslovým handicapem. Týmy nyní zpracovávají podněty od nevidomých, které následně vyhodnotí a zrealizují.
Podnik dlouhodobě řeší bariéry ve svých vozech, díky tomu má již sto procent nízkopodlažních autobusů a trolejbusů, všechny nové a rekonstruované zastávky jsou bezbariérové, školí řidiče a revizory, aby uměli lidem s postižením pomoci. „Přesto chceme jít kupředu a zjišťovat, jaké další kroky můžeme podniknout, aby naše služby byly pro osoby s různými typy znevýhodnění ještě dostupnější a příjemnější. Koho jiného se ptát než přímo jich. V tom vidím velký přínos tohoto projektu – spolupráci se Střediskem Teiresiás, Tyflocentrem nebo s Unií neslyšících,“ uvedl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Staňte se členy FB skupiny Život v Jihomoravském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.
V rámci projektu tak týmy mluvily s lidmi se smyslovými znevýhodněními a získaly od nich 140 podnětů. Ty jsou dvojího typu. Na jedné straně jde o optimální přenos aktuálních dopravních informací, na straně druhé o fyzické bariéry. Neslyšící si třeba neumí poradit se psaným textem. V LCD panelech by jim tak v názvech zastávek pomohly ikony staveb nebo míst, které se vyskytují v okolí. Pro nevidomé jsou problematické přístřešky na zastávkách. Některé mají bočnice, jiné ne, někdy jsou opatřeny reklamním výlepem, jindy jsou jen prosklené. Lidé se zrakovým postižením do nich můžou narazit. Nebo lavičky – pokud jsou zabudované do přístřešku a nemají nožičky, nevidomý je holí nemusí odhalit a může dojít ke zranění. Během příštího roku se tým bude zabývat možnostmi řešení vybraných podnětů. Nejpozději v roce 2025 pak dojde k jejich realizaci.
