ORLICKOÚSTECKO – Řidič auta dnes v Lanškrouně nereagoval na výzvu policistů k zastavení a místo toho šlápl na plyn. Šílenou rychlostí jim ujížděl, chtěl je zmást a nerespektoval žádný z předpisů.
Policisté při běžné hlídkové službě chtěli zastavit auto značky Seat Ibiza a zkontrolovat řidiče. Po rozjetí za ním použili modré světlo a nápis STOP, ale ten na to zareagoval sešlápnutím plynu. „Nejprve předjížděl přes plnou čáru a vzápětí odbočil do jednosměrky. Tam se asi snažil „schovat“ za tmavým kouřem, který vycházel z výfuku jeho auta. Zmizet se mu však nepodařilo, tak v ujíždění pokračoval dál. Když vyjížděl z Lanškrouna, policisté měli už na tachometru 130 km/hod, o chvíli později už to bylo sto šedesát. Pronásledovaný se však k zastavení stále neměl. O kus dál chtěl asi policisty zmást, když nejprve odbočil doprava, ale na poslední chvíli jel doleva,“ uvedla mluvčí policie Dita Holečková.
V jednu chvíli to vypadalo, že chce zastavit, ale nakonec si to rozmyslel a pokračoval. Celá honička trvala až ke křižovatce silnic mezi městy Jablonné nad Orlicí a Žamberk, kdy přišla správná chvíle k použití PIT manévru. Řidič i jeho spolujezdkyně skončili na zemi s pouty. Mladá žena mohla odejít domů a lustrací řidiče policisté zjistili, že na muže byl vydán příkaz k dodání do výkonu trestu, protože nenastoupil do vězení. Současně měl zákaz řízení, nepodrobil se testu na jiné návykové látky a také u něho našli igelitový pytlík s bílím práškem. Zadrženého odvezli na služebnu a poté rovnou do věznice.
Co je PIT manévr
Takzvaný PIT manévr je jednou z disciplín, které umožňují kovové rámy na přední části policejních vozů. Při tomto způsobu policisté narazí rámem do zadní části pronásledovaného vozu, který otočí a zastaví. To však vyžaduje zkušenost, přiměřenou rychlost a správné načasování. Manévr se cvičí a jde provést nejen na rovné silnici, ale i v zatáčce. Školením procházejí přednostně policisté z hlídkových útvarů, prvosledových hlídek, obvodních oddělení, policisté vykonávající silniční dohled a také policisté z Pohotovostního a eskortního oddělení. Na polygonu tak získají patřičný výcvik. Předtím však musejí projít všichni profesionalizací řidiče, kdy absolvují e-learningovou teoretickou výuku zakončenou testem a následně absolvují i praktickou část.
https://youtu.be/pKsxkDXkDWw?si=h-ONkr43VhVEIPaZ
