Při nehodách na železnici umírají nejčastěji chodci, často ale sami zbytečně riskují

Zdroj: Pexels/Артём Филян

ČESKO – Jen v září letošního roku zemřelo na českých železnicích 22 lidí, což je o deset více než ve stejném období loni. Vyplývá to z aktuálních údajů Drážní inspekce. Nejčastěji šlo o chodce, kteří vstoupili do kolejiště mimo přechody či přejezdy. Naopak železniční přejezdy jsou stále lépe zabezpečené, rostou ale případy nebezpečných průjezdů za návěstidla.

Riziko mimo přejezdy: tragédie, kterým nelze zabránit

Podle statistik nepřežilo od začátku roku do konce září srážku s vlakem 138 chodců na trati mimo železniční přejezdy, což je o pět více než loni. Železnice pak dle Drážní inspekce nemá možnost zabránit lidem, kteří vstupují na koleje, aby tímto způsobem porušovali zákon – a de facto tak hazardovali se svými životy.

Do statistik se navíc nedostávají rizikové situace, které potenciálně mohou také skončit tragicky – například případy dětí či mladistvých, kteří se snaží svézt na nárazníku vlaku nebo přebíhají koleje těsně před projíždějící soupravou.

Přejezdy jsou bezpečnější, přesto hrozí smrtelné střety

Na železničních přejezdech počet nehod v posledních letech klesá, ale kolize s následkem smrti se i tak stále objevují. Správa železnic pokračuje v postupné modernizaci přejezdů – doplňuje je o nové závory, světelnou signalizaci i kamery. Cílem je zamezit situacím, kdy vozidlo uvízne mezi závorami.

Podle dat Správy železnic vzniká ročně kolem 1 100 mimořádných událostí na tratích. Loni byl sice počet usmrcených a zraněných nižší než v předchozích letech, ale znepokojivě roste jiný jev – projetí vlaku za návěstidlo, které strojvedoucímu zakazuje jízdu.

Projetí za návěstidla a tlak na strojvedoucí

Od ledna do konce září bylo zaznamenáno už 134 případů projetí za návěstidlo. Důvodem bývá nejčastěji nepozornost nebo selhání strojvedoucího. Podle Federace strojvůdců jde však ruku v ruce s učiněnými chybami i vysoká psychická zátěž profese, stejně jako vyčerpávající nepravidelnost směn.

„Nejčastější délka praxe strojvůdců, kteří projedou návěstidlo, je do pěti let. A to je z našeho pohledu systémový problém, kdy došlo ke zkrácení doby výcviku kandidátů na strojvedoucí a snížení jejich kvalifikačních předpokladů,“ shrnul však také pro ČT člen prezidia Federace strojvůdců ČR Kamil Chaloupka. Zkušenější strojvedoucí naopak upozorňují, že i při dodržení všech pravidel může dojít ke kombinaci okolností, které k projetí návěstidla vedou. A jednoduše se tak jedná o riziko profese.

Bezpečnost železnice se zlepšuje, ale lidský faktor zůstává

Přestože modernizace tratí, přejezdů i zabezpečovací techniky postupuje, lidský faktor zůstává klíčovým rizikem. Odborníci proto apelují nejen na investice do technologií, ale i na prevenci a vzdělávání veřejnosti.

Podle Drážní inspekce je cílem především snížit počet případů, kdy lidé vstupují do kolejiště nebo riskují v blízkosti železniční trati. Každý takový krok může být fatální. I přes pokročilé bezpečnostní systémy tak zůstává zodpovědnost především na samotných účastnících provozu.