Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 392
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394
Warning: Attempt to read property "post_title" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394
STŘEDOČESKÝ KRAJ – Když počátkem minulého týdne proniklo do tisku, že vzhledem k nehodovosti seniorů vláda uvažuje, že by v řidičském oprávnění seniorů mělo být celkem brutální omezení, vzbudilo to patřičný rozruch. „Mezi návrhy, které připravujeme, je také možnost omezit řidičům vysokého věku rozsah silnic, po nichž by mohli jezdit,” uvedl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Zaměřeno na důchodce
BESIP se seniorům věnuje nadstandardně. Na svých webových stránkách jim věnuje celou kategorii, zatímco mladí řidiči do 25 let, kteří podle statistik BESIPu způsobí nejvíc nehod, a jejichž následky jsou dvakrát horší než průměr, přicházejí zkrátka. Tragické následky nehod zaviněných mladými lidmi se přitom v roce 2018 meziročně zvýšily, v případě počtu obětí o sedm procent. Opatření speciálně pro řidiče začátečníky jako například „řidičák na zkoušku“ v souvislosti se zveřejněním posledních statistik se však neprezentovalo.
Proti starším motoristům je u mladší populace podle BESIPu naopak nižší procento nehod, při kterých musí řidič na vzniklou situaci rychle reagovat. Mnozí senioři také jezdí pomaleji, než řidiči mladšího věku, ale také méně porušují dopravní předpisy, zejména méně překračují povolenou rychlost, kterou BESIP zároveň uvádí jako nejčastější příčinu nehod.
Kategorie senior
Problematickou může být i sama kategorie seniorů, kterou definuje BESIP jednotně 65+. „Senioři už se nemohou spoléhat jen sami na sebe a pomáhat by jim měli hlavně jejich blízcí nebo lékař,“ napsal specializovaný automobilový server. Při stálých úvahách o zvyšování věku odchodu do důchodu to nezní šťastně. Statistika ÚAMK navíc uvádí, že největší zhoršení řidičských schopností ve smyslu řešit nenadálé situace přichází po dosažení 75 let. Jak by stát s navrhovaným omezením pro seniory řešil současný nedostatek řidičů, který supluje právě starší generace, se také nediskutuje.
Uklidnění od ministra?
Rozzlobení senioři zřejmě donutili ministra dopravy k vyjádření. „Nová opatření vůči řidičům seniorům nechystáme. Současný systém zdravotních prohlídek zahrnuje komplexní vyšetření způsobilosti k řízení, existuje i možnost omezit jízdu v okruhu určitých kilometrů či v místě bydliště. Zpřísnění, o kterém referovala některá média, není na místě,“ uvedl včera Vladimír Kremlík na svém oficiálním twitteru.
