Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 392
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394
Warning: Attempt to read property "post_title" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394
VYSOČINA – S podzimním počasím přicházejí časté mlhy, proto by řidiči měli být mnohem opatrnější. Věděli jste, že správné osvětlení vozidla má svá pravidla? To se bude hodit, zvláště teď, když o víkendu přijde změna času.
„Vozovka se vlivem spadaného listí a vlhkosti stává více kluzkou, zvyšuje se tím nebezpečí smyku. Počítat je třeba také se sníženou viditelností a prvními námrazami. Zejména v ranních hodinách mohou být silnice na mostech a v lesních úsecích namrzlé,“ zdůrazňuje krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.
Když projíždíte mlhou, sněží nebo prší
Vjede-li řidič do úseku s mlhou, měl by okamžitě snížit rychlost, samozřejmě s ohledem na auta jedoucí za ním. Měl by zvětšit vzdálenost od vozidla, které jede před ním, zapnout mlhová světla, zvýšit svoji pozornost a plně se věnovat řízení.
Používání předepsaného osvětlení na vozidle v případě zhoršené viditelnosti, za deště, mlhy nebo sněžení má svoje pravidla. Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. Při snížené viditelnosti svítí obrysová a potkávací nebo dálková světla. Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Naopak zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. S tím, že plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.
„Na kontroly nesprávně osvětlených vozidel se budou policisté v rámci běžného výkonu zaměřovat. Řidič, který za snížené viditelnosti má nesprávně osvětlené vozidlo, se dopouští dopravního přestupku, za který může být řidič uložena pokuta v příkazním řízení až do výše 2 000 korun,“ připomněla Dana Čírtková.
Dále nezapomínejte, že můžete jet jen tak rychle, abyste byli schopni zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou máte rozhled. Musíte být schopní zastavit před nenadálou překážkou, a tou může být například odstavené vozidlo, předmět na silnici, chodec nebo cyklista. Velmi opatrní byste měli být při předjíždění a v mlze raději vůbec nepředjíždět. Mohlo by se totiž stát, že se nestačíte včas a bezpečně zařadit před předjížděné auto a pak hrozí velké nebezpečí čelního střetu s protijedoucím vozidlem.
Mezi další zásady patří dodržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, které právě kvůli nenadálé překážce může prudce zabrzdit. Dojde-li při jízdě v mlze k poruše auta, doporučuje se dojet pokud možno na parkoviště nebo zastavit zcela mimo silnici. Pokud to není možné, měl by se řidič snažit odstavit vozidlo co nejvíce vpravo na krajnici, na dálnici v odstavném pruhu a měl by nechat rozsvícená světla včetně mlhových, zapnout výstražné světelné zařízení a umístit v předepsané vzdálenosti výstražný trojúhelník.
V nebezpečí jsou také chodci
Také pro chodce představuje podzimní počasí při zhoršené viditelnosti nebezpečí. Zvláště opatrní by měli být chodci při pohybu po silnicích za soumraku a za svítání. Vidět a být viděn je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích, které platí pro všechny účastníky silničního provozu. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Mnoho řidičů, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích uvádí, že reflexní prvek umístěný na viditelném místě musí mít každý chodec, který se za snížené viditelnosti pohybuje po pozemní komunikaci, na níž není chodník ani veřejné osvětlení. V opačném případě hrozí až dvoutisícová pokuta.
Neosvětlení cyklisté
Samostatnou kapitolou jsou cyklisti. „Opakovaně se setkáváme s neosvětlenými cyklisty, kteří zbytečně riskují své zdraví nebo i život. Máme na mysli především cyklisty, kteří sedají na jízdní kolo v době snížené viditelnosti například při ranní či večerní cestě do zaměstnání a zpět,“ vysvětluje Dana Čírtková. Právě podzimní období je pro cyklisty a všechny, kteří je na silnicích potkávají, velmi rizikové. Cyklisté nejsou dostatečně anebo vůbec osvětleni a nepoužívají ani reflexní prvky. Cyklisté musí dbát na to, aby jejich kolo mělo řádné vybavení. Ve výbavě jízdního kola nesmí chybět dvě funkční na sobě nezávislé brzdy. Pokud by došlo při jízdě k poruše jedné brzdy, druhá brzda musí umožnit bezpečné zastavení jízdního kola.
Jízdní kolo musí být vybaveno vpředu odrazkou bílé barvy, vzadu odrazkou červené barvy, oranžovou odrazkou na obou stranách pedálu a na paprscích kol. Přední bílá odrazka a zadní červená odrazka může být nahrazena odrazovými materiály umístěnými na oděvu či obuvi cyklisty. Oranžové odrazky na pedálech můžou nahradit světlo odrážející materiály na botách nebo v jejich blízkosti a oranžové odrazky na paprscích kol zastoupí odrazové materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik, na koncích blatníků nebo bočních částech oblečení cyklisty.
Za snížené viditelnosti musí být navíc jízdní kolo vybaveno světlometem svítícím dopředu bílým světlem. Pokud je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem. Vzadu musí být jízdní kolo vybaveno svítilnou červené barvy. Zadní svítilna se může kombinovat se zadní odrazkou červené barvy a může ji nahradit svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy. Baterie jako zdroj elektrického proudu musí svou kapacitou zajistit svítivost světel po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení. Blatníky, zvonek, kryt řetězu, hustilka, nářadí a náhradní díly nepatří do povinné výbavy jízdního kola podle právního předpisu, ale jsou doporučené pro jeho provoz.
S výbavou jízdního kola také úzce souvisí vybavení cyklisty. Nezapomeňte, že cyklista mladší 18 let musí mít nasazenou a na hlavně řádně připevněnou přilbu. Kdo chce chránit své zdraví, používá helmu i v dospělosti. Důležité je také oblečení. To by mělo být pestré a nejlépe obsahovat reflexní prvky, které cyklistu na silnici více zviditelní.
