Víte, proč v zimě auta víc hoří?

PARDUBICKÝ KRAJ – Hasiči v mrazivých dnech vyjíždějí k požárům vozidel častěji. Jen za letošní rok od začátku ledna do osmého února zasahovali u dvanácti požárů vozidel. Hořely osobní automobily, ale dokonce i autobus a nákladní automobil. V loňském roce to bylo za stejné období sedm požárů vozidel. Nejčastější příčinou vzniku požáru je technická závada na elektroinstalaci vozu.

Při mrazech totiž dochází k většímu zatížení elektroniky vozu, která se více zahřívá. Zvýšený odběr elektrické energie v zimě vyžaduje vyšší výkon alternátoru, který je tak zatěžován více než v letních měsících. „Každý zapnutý spotřebič ve vozidle zaznamená jednotka řízení elektrické energie a dojde ke zvýšení dodávky proudu alternátorem. Pokud motor běží na volnoběh, zvýší se mírně volnoběžné otáčky, k čemuž stačí zapnout třeba vyhřívání sedadel,“ upozorňuje tisková mluvčí hasičů Vendula Horáková.

Spouštění energeticky náročných spotřebičů komfortní výbavy je právě v zimě mnohem častější, neboť si rádi zapneme vyhřívání sedadel, pro zajištění výhledu zapínáme vyhřívání zrcátek či zadního nebo čelního skla. Navíc moderní vznětové motory jsou velmi často vybaveny také elektrickým přihřívačem, který po nastartování motoru dodatečně elektricky ohřívá chladicí kapalinu, aby auto rychleji topilo a zároveň mělo nižší emise škodlivin. Toto všechno ale klade na baterii a elektroniku zvýšené nároky.

Hasiči doporučují vozit s sebou hasicí přístroj. Ten sice není v Česku povinný, ale k ruce si ho raději vezměte. Při požáru motoru neotvírejte kapotu, ale stříkejte přípravek spodem. V případě požáru vozu volejte ihned tísňovou linku 112 nebo 150.

Foto: Hasiči