Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 392
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394
Warning: Attempt to read property "post_title" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394
ZLÍN – Změna, ke které v Kostelci a Štípě došlo od 1. června, přináší obyvatelům nejen pravidelnější spoje, ale i menší ekologickou zátěž. Většina nových trolejbusů využívá mimo trakční vedení elektrickou energii z baterií. Na rozdíl od původních autobusů linek 34, 35 a 36 nevypouští do ovzduší žádné plynné emise, navíc se výrazně snížila i hladina hluku, který vozy vydávaly. Celkově se tak roční množství emisí pro tuto oblast sníží o 1,2 tuny.
Autobusy s naftovými motory najezdily sto osmašedesát tisíc kilometrů ročně. „Do Kostelce a Štípy jezdily převážně kloubové autobusy se spotřebou kolem padesáti litrů nafty na sto kilometrů. Jejich nahrazením bateriovými trolejbusy se ročně uspoří zhruba čtyřiaosmdesát tisíc litrů nafty, což by v okolí těchto autobusových linek znamenalo vypuštění cca dvanáct set šedesát dva kilogramů plynných emisí za rok. Plynné emise v místě jízdy trolejbusů jsou naproti tomu nulové,“ shrnul ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň.
Nákup sedmi nových bateriových trolejbusů pokryla z pětaosmdesáti procent dotace Evropské unie v rámci Integrovaného regionálního operačního systému. Celková hodnota investice dosáhla výše 93,73 milionu korun, přičemž 79,67 milionu pokryla dotace. Zbytek uhradila ze svých prostředků DSZO.
S nasazením bateriových trolejbusů se počítá i v Otrokovicích, pokud bude realizován záměr zatrolejování třídy Osvobození a Komenského ulice až k nadjezdu nad železniční tratí a na lince 55 budou nasazeny bateriové trolejbusy. Podél trasy by se tak roční množství plynných emisí mohlo snížit až o sedm set kilogramů ročně. Realizace záměru se předpokládá v roce 2021.
