Chytře na nákupy přes internet: Foťák z e-shopu vám nevyhovuje. Dokdy ho musíte odeslat zpět, aby vám e-shop vrátil peníze?

Když k vám dorazí fotoaparát zakoupený přes internet, zjistíte, že nesplňuje úplně vaše původní představy. Protože se nejedná o nákup v kamenném obchodě, ale na dálku, máte 14 dní na to, abyste si rozmysleli, jestli si ho ponecháte. Nejdříve váháte, třináctý den se však rozhodnete přistoupit k jeho vrácení. Na stránkách e-shopu vyplníte formulář o odstoupení od smlouvy. Záhy však dostanete odpověď, že během této lhůty musíte také dotyčný foťák do e-shopu doručit, což během zbývajícího dne stihnete jen stěží. Takže to vypadá, že e-shop si nechá vaše peníze a vy jeho foťák. Je to tak správně?

Lhůta pro odstoupení od smlouvy a vrácení zboží není totéž

V tomto případě stojí štěstí i zákon na vaší straně. Dle §1831 občanského zákoníku musí spotřebitel (tedy vy) předat nebo zaslat podnikateli (tedy e-shopu) dotyčné zboží nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. (Jen připomínám, že se nejedná se o reklamaci, protože na zboží není závada, ale zboží vám „pouze“ nevyhovuje.) V daném případě máte tedy ještě dalších 14 dní na zaslání zboží na adresu e-shopu. Pozor! Zákon neříká, že podnikatel musí zboží během této lhůty obdržet (čímž se někdy podnikatelé rádi ohrazují), ale pouze, že zboží musí být odesláno. Podnikatel ho tedy může klidně obdržet až po této lhůtě. Důležité je datum odeslání. Vy si ovšem raději schovejte doklad o odeslání zboží, abyste později mohli prokázat, že jste lhůtu skutečně dodrželi.