Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 392
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394
Warning: Attempt to read property "post_title" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394
PRACHATICKO – Na Prachaticku v těchto dnech dokončují opravdu světový unikát. Vzniká zde totiž most, který bude využívat chytré technologie. Jedná se také o velmi ekologickou stavbu, která zanechává minimální uhlíkovou stopu. Do provozu bude most uveden ještě v listopadu 2019.
Při rekonstrukci mostu v Bohunicích je poprvé na území České republiky využito technologie dřevo-betonu pro nosnou konstrukci. Stavba bude také osazena sledovacím diagnostickým systémem „Smart Timber Bridge“, který bude sloužit pro výzkumné účely a také jako informační systém o stavu mostu (přetížení, poruchy, námrazu). Jedná se o první instalaci tohoto systému na světě.
„Pro stavbu mostu bylo zvoleno inovativní řešení jak z pohledu České republiky, tak díky využitým moderním technologiím i ve světě. Jedná se o unikátní ekologickou stavbu s minimální uhlíkovou stopou a využitím materiálu z obnovitelných zdrojů,“ upřesňuje radní Švec a podotýká: „Zajímavostí je, že na dřevěné části mostu bylo využito smrkové dřevo, jehož je z důvodu kůrovcové kalamity velký nadbytek.“
Most z roku 1956 se nachází v Bohunicích na Prachaticku a vede přes Podhorský potok. Při rekonstrukci bylo poprvé na území ČR využito technologie dřevo-betonu pro nosnou konstrukci, kdy stávající železobetonová byla odstraněna a nahrazena novou spřaženou dřevobetonovou konstrukcí složenou z 57 nosníků ze smrkového dřeva ošetřených hloubkovou impregnací. Pro zvýšení příčné tuhosti je dřevěná část nosné konstrukce předepnuta nerezovými táhly, které je možné v průběhu provozu měnit a upravovat vnesené předpínací síly. Přímo pojížděná betonová deska plní nosnou funkci a zároveň tvoří vozovku.
Celkové náklady stavby činí 4 580 818 korun včetně DPH, podíl finanční spoluúčasti Státního fondu dopravní infrastruktury je 75 procent, tedy 3 384 281 korun včetně DPH. Rozdíl je hrazen z investičního fondu Správy a údržby silnic Jihočeského kraje.
Tisková zpráva
