Trolejbusy v Praze: Smíchov propojí s Jinonicemi třetí pražská linka

Trolejbusy na třetí pražské lince se budou muset poprat s kopcovitým terénem. / Zdroj: Dopravní podnik Praha

PRAHA – Třetí pražská trolejbusová trať je už na obzoru! Těšit se na ni mohou cestující z Prahy 5, kteří prozatím využívají autobusovou linku č. 137, jezdící mezi zastávkami Na Knížecí a U Waltrovky. Kdy se tu svezete trolejbusem a co dalšího stavba trati přinese?

Se zahájením stavby elektrifikace trati Dopravní podnik počítá ideálně už v průběhu příštího roku. „Je potřeba ji zkoordinovat s ostatními probíhajícími stavebními projekty v okolí, především s opravami Peroutkovy ulice a přeložkami vodovodních řadů, které jsou pro její začátek nezbytné,“ vysvětluje člen představenstva Dopravního podniku Jan Šurovský. Trolejbusy by se tak na lince mohly objevit v roce 2025. Jít by mělo o trolejbusy standardní délky (12 metrů). Na dodavatele až 70 vozidel tohoto typu vypsal Dopravní podnik v říjnu loňského roku veřejnou zakázku. Autobusová linka č. 137 se pak změní na trolejbusovou 52.

Staňte se členy FB skupiny Život v Praze a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Trasa zdolává prudké kopce

Linka 137 jezdící ze Smíchova do Jinonic má velmi intenzivní provoz, nejkratší interval ve špičkách jsou pouhé 3–4 minuty. Vozidla, která tu jezdí, přitom musejí zdolávat dlouhé a táhlé stoupání ze Smíchova směrem na Malvazinky s průměrným sklonem až 7 %. Ale i zbytek trasy k Waltrovce je plný výrazného stoupání a klesání. To vše má vliv jak na spotřebu paliva, tak na množství emisí vypouštěných z autobusů. A právě elektrifikace části této trasy, tedy úseku Na Knížecí – U Waltrovky a nahrazení naftových autobusů zcela bezemisními bateriovými trolejbusy to má změnit. „Spoje linky 137 jsou navíc velmi vytížené. Nasazením trolejbusů zároveň snížíme hlukovou zátěž rezidenčních částí Prahy 5,“ říká náměstek primátora Zdeněk Hřib.

Přibudou zhruba 4 kilometry vedení

Samotná elektrifikace přinese výstavbu zhruba 4 400 metrů jednostopého trolejového vedení, které bude mezi zastávkami Santoška a U Waltrovky. Dopravní podnik přitom v maximální možné míře využije kombinované stožáry, které budou sloužit jak pro trakční vedení, tak i pro pouliční osvětlení. V Peroutkově ulici také vyroste nová měnírna, která bude trakční vedení napájet. V nynějším autobusovém terminálu Na Knížecí pak přibude sedm nabíjecích stání, které budou určeny pro linku č. 137 (52) a do budoucna také pro linku č. 191. Tu chce Dopravní podnik spolu s dalšími linkami obsluhujícími levý břeh Vltavy, jako jsou 131 a 176, elektrifikovat v následujících letech.