Křižovatky řídí dopravní ústředna

Zdroj: Městský obvod Plzeň 1

PLZEŇ – Rychlejší a bezpečnější průjezd Plzní umožňuje řidičům nově instalovaná technologie v křižovatkách v městské části na Borech. Semafory vybavilo město Plzeň speciálními senzory, které dokáží efektivně řídit dopravu, reagovat na změnu provozu nebo upřednostnit průjezd vozidel hasičů, záchranky či dopravních podniků. K současné dopravní ústředně pořídila Správa informačních technologií města Plzně nový centrální prvek, který rozšiřuje komunikaci mezi vozidly a semafory.

Automobil s podporou těchto technologií pak řidiče upozorní informační zprávou například na blížící se vozidlo IZS a další mimořádné situace. Město Plzeň je tak jedno z prvních v Česku, kde vzniklo prostředí vybavené 5G technologiemi pro rozvoj a testování autonomní mobility. „Mám radost z každé inovace, která má přímý dopad na život lidí ve městě, ať už se jedná o bezpečnost nebo v tomto případě dopravu. Pokud dnes chceme hovořit o dobré průjezdnosti města, nestačí jen rozvíjet silniční síť, ale je třeba investovat i do chytrých technologií. Pevně věřím, že se systém v dlouhodobém horizontu osvědčí a podaří se nám ho rozvíjet i na dalších úsecích. Všem, kteří na projektu pracují, patří poděkování,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký. „Součástí softwarového řešení jsou také antikolizní nebo Crash Call systémy, které budou dále testovány. Právě vybavením současné dopravní infrastruktury o nové servery a 5G technologie vznikla v Plzni živá laboratoř, takzvaný polygon, která umožňuje aktérům v automobilovém průmyslu rozvíjet a testovat nová řešení pro autonomní mobilitu. Plzeň tak bude ještě více atraktivní pro investory a společnosti zabývající se tímto odvětvím,“ popsal Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií města Plzně.

Právě Správa informačních technologií stojí za projektem Testovací polygon pro autonomní mobilitu.  Změnu kromě řidičů zaznamenají i chodci a cyklisté, protože instalovaná zařízení dokáží lépe identifikovat jednostopá vozidla nebo prodloužit zelenou fázi na přechodu pro pomalejší chodce. Senzory dokáží také klasifikovat vozidla a sbírat dopravní a jiná data, která Plzeň využije pro dopravní model města nebo digitální dvojče. Podobná technologie byla loni zavedena v křižovatkách na Lochotíně, záměrem města je za využití dotačních titulů v budoucnu chytré technologie umístit i do středu Plzně a oba úseky propojit.

Efektivnější odbavení provozu a plynulejší jízda pak přinese Plzeňanům i zlepšení kvality ovzduší.