Máte napadený účet, paní! Falešní bankéři připravili ženu o všechny peníze!

Foto: KŘP Středočeského kraje

NYMBURK – Dobře organizovaná trojice mužů, vystupující jako bankovní úředníci České národní banky, připravila ženu o tři sta tisíc. Jednoho z nich zachytily bezpečnostní kamery. Poznáte ho?

Akce napadený účet

„Máte napadený účet“. Tato věta a další instrukce muže vystupujícího pod jménem Jiří Gregor jako údajného pracovníka bezpečnostního oddělení České národní banky, přiměla ženu k plnění všech pokynů. Na konci jí zbyl prázdný účet.

Profesionální, důvěryhodně působící hovor „pracovníka ČNB“ přiměl ženu okamžitě jednat. A tak si nainstalovala do telefonu speciální aplikace. Právě ta volajícímu muži usnadnila další cestu k jejím penězům.

Nebezpečná aplikace

Jednalo se o aplikaci, která mu umožnila vzdálený přístup do jejího internetového bankovnictví. Po potvrzení, že se tento krok zdárně povedl, žena s náhledem „úředníka“ začala jednat dle jeho instrukcí.

Nejprve ze svého spořícího účtu převedla na účet jiné banky třikrát po čtyřiceti tisících. Více jí nastavení jejího internetového bankovnictví nedovolovalo. „Přihlášený úředník“ ale chtěl ženě „ochránit“ ještě další peníze, které měla na běžném účtu. Informoval ji, že její další ohrožené finanční prostředky bude řešit jeho kolega, supervizor ČNB, který ji také vzápětí telefonoval. Tentokrát se jednalo o jakéhosi pana Holuba, který jí instruoval k dalším krokům.

Předání hotovosti

Ženě s „napadeným účtem“ sdělil, aby vybrala veškeré finanční prostředky i ze svého běžného účtu, vložila je do obálky a osobně předala další osobě – kurýrovi, který je měl osobně doručit agentovi z České národní banky.

Žena proto odjela ze zaměstnání v jedné z obci ve Středočeském kraji, do obchodního centra Černý most. Tam vyzvedla ze svého běžného účtu veškeré finanční prostředky, které jí na účtu zůstaly, vložila je do obálky a předala „kurýrovi ČNB“, který již na ní v obchodním centru čekal. Vše podle instrukcí supervizora pana Holuba, s kterým byla po celou dobu v telefonickém spojení. Telefonický hovor, který trval od devíti ráno do zhruba dopoledne, po předání peněz ukončil. Na zpětné volání zvedla telefon už cizí osoba.

V důsledku na sebe navazujícího řetězce předem dobře organizovaných podvodníků žena přišla o bezmála tři sta tisíc korun.

Podezřelý na kameře

Policisté ze skupiny kybernetické kriminality se tímto případem poškozené ženy zabývají a zahájili už úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu podvodu.
Nyní by rádi pohovořili s mladým mužem, který coby kurýr ČNB, převzal „do bezpečí“ peníze podvedené ženy. Jeho podobu zachytily bezpečnostní kamery. V případě, že mladého muže někdo poznáte, kontaktujte policisty prostřednictvím linky 158.

A jaká je prevence?

Velice jednoduchá. Nedůvěřovat telefonátům „bankéřů“. Rovnou je odmítnout. Popřípadě se zkontaktovat se svojí domovskou bankou a ověřit si informace. Pamatujte, žádná banka, ani bankovní úředník, poradce či jiní pracovníci banky nikdy nežádají nainstalování aplikace ke vzdálenému přístupu do internetového bankovnictví svých klientů. Nikdy je nenabádají k výběru či převodu peněz na jiné účty, či jejich fyzické předání dalším osobám.