O záchraně lidského života mnohdy rozhodují vteřiny. Poskytnutí odborné první pomoci včas je zcela zásadní. Jenže co dělat, když není přítomný nikdo, kdo by pomoc poskytnul? I na tyto situace je potřeba pamatovat, nejlépe předem. Pomoci může právě mobilní aplikace Záchranka.
Jak aplikace Záchranka funguje
Aplikace Záchranka je přímo napojena na systémy záchranných služeb v ČR. Po stisknutí nouzového tlačítka aplikace automaticky odesílá záchranářům nouzovou zprávu s vaší polohou a dalšími informacemi. Poté nabídne volání na tísňovou linku, které je nutné potvrdit. Až telefonické spojení s linkou 155 zajistí výjezd posádky ZZS. Pokud se nacházíte na horách, aplikace Záchranka to podle GPS signálu sama rozezná a odešle nouzovou zprávu i horské službě v dané oblasti. Stejným způsobem funguje také u vodních ploch, kde působí Vodní záchranná služba ČČK.
Na jakém zařízení aplikace funguje
Aplikace Záchranka funguje pouze na dotekových telefonech a dále hodinkách Apple Watch. Nemůžete ji použít na tabletu, notebooku ani počítači, a to proto, že součástí volání o pomoc je kromě stisku nouzového tlačítka i automaticky vytáčený hovor na dispečink linky 155.
Jaké údaje zadat do aplikace
Po stažení aplikace je nutné zadat své jméno, příjmení a telefonní číslo včetně předvolby +420. Následně obdržíte SMS s aktivačním kódem. Je vhodné vyplnit sekci Můj profil, kam můžete vepsat své zdravotní údaje, kontakty na osoby blízké a další informace, které budou při odeslání nouzové zprávy z vašeho telefonu zaslány záchranářům.
Kdo má přístup k vašim údajům
Osobní údaje, které uvedete, nejsou uloženy na žádném serveru, pouze ve vašem telefonu. Přenesou se pouze v případě nouzového volání, a to přímo na dispečink zdravotnické záchranné služby. Pokud tedy máte nový telefon, nebo aplikaci stahujete znovu, je potřeba vše provést tak, jako byste aplikaci instalovali poprvé.
Testovací režim
V levém horním rohu aplikace Záchranka najdete ikonu Zapnout testovací režim, pomocí kterého ověříte, že v případě potřeby bude aplikace správně fungovat.
Další funkce aplikace
Aplikace obsahuje funkci Lokátor, díky které zjistíte, kde se přesně nacházíte, kde je nejbližší pohotovost, stanice horské služby, lékárna, zubní pohotovost, krajská záchranná služba nebo automatizovaný externí defibrilátor. V aplikaci najdete také interaktivní návod na poskytnutí první pomoci i výukový modul, ve kterém se dočtete, jak ošetřit nejčastější poranění.
Když nemůžete mluvit, nebo neslyšíte
Tlačítko Nemohu mluvit najdete na hlavní obrazovce vlevo pod nouzovým tlačítkem. Slouží pro případy, kdy vám zranění nebo situace nedovolují hlasově komunikovat s operátory zdravotnické záchranné služby. Po stisknutí tlačítka se objeví tabulka s devíti nejčastějšími úrazy/nehodami/poraněními a vy z nich vyberete ty, které se vás týkají. Po výběru zmáčknete červené tlačítko Odeslat nouzovou zprávu. V případě, že jste neslyšící nebo máte vadu řeči, uveďte tuto skutečnost ve zdravotních údajích v sekci Můj profil.
Potřeba internetu a mobilního signálu
Internetové připojení není pro správnou funkci systému vůbec zapotřebí. Není-li váš mobilní telefon připojen k internetu, aplikace po aktivaci alarmu odešle vaši přesnou polohu pomocí šifrované SMS – její odeslání je nutné potvrdit! Současně dochází k vytáčení linky 155.
Pro kontaktování tísňové linky 155 je vyžadován signál vašeho operátora. V případě slabého signálu, kdy není možné odeslat vaši polohu pomocí dat, je generována SMS zpráva. Ta je na signál méně náročná než volání. Může se tedy stát i případ, kdy nebudete mít dostatek signálu k navázání telefonického hovoru s linkou 155, vaše nouzová zpráva s polohou však odejde prostřednictvím SMS.
Automatická aktivace GPS
Automatická aktivace GPS není v mobilní aplikaci bohužel možná. Aplikace by nebyla schválena společnostmi Google a Apple. Aplikace Vás však na zapnutí GPS vždy upozorní.
Názornou ukázku fungování aplikace najdete v odkazu na videu v horní části webové stránky Záchranky.
Zdroj: zachranka.cz
