Železnice na trase Dolní Lipka – Slezská Javořina spojuje kultury

Zdroj: Krajský úřad Pardubice

PARDUBICKÝ KRAJ – Část státní hranice, ale také dlouhá historie, spojuje Pardubický kraj s polským Dolnoslezským vojvodstvím. V současnosti propojují oba kraje i zajímavé příhraniční projekty.

Projekt Železnice spojuje kultury, který je součástí evropského programu Interreg, brzy začne mít první hmatatelné obrysy. „Řadu let se Pardubický kraj spolu s Muzeem starých strojů v Žamberku snaží ukázat mnoha nadšencům od nás i ze zahraničí železniční historii v nostalgických jízdách parních vlaků a brzy také v Železničním muzeu v Dolní Lipce. Díky programu Interreg bychom se mohli dostat zase o krok dál, a  to nejen v Dolní Lipce, ale společně i ve Slezské Javořině, kde je největší polské železniční muzeum. Už v loňském roce jsme si vyzkoušeli jízdu parního vlaku z Ústí nad Orlicí před Dolní Lipku do Slezské Javořiny a 300 míst bylo okamžitě vyprodáno. Toho chceme využít i letos a zároveň začít budovat i zázemí muzea,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Staňte se členy FB skupiny Život v Pardubickém kraji a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.  

Pardubický kraj se zapojil do česko-polského programu spolu s muzeem v Dolní Lipce, Muzeem starých strojů v Žamberku, Nadací pro zachování průmyslového dědictví Slezska a obcí Dzierzonióv. Má projekt na vstupní objekt muzea v Dolní Lipce, jeho kolejiště s točnou, hradlem a sítěmi. Součástí je i replika Stevensonovy parní lokomotivy. Ostatní exponáty a zázemí pro návštěvníky doplní i muzeum na polské straně. „K provozu parních lokomotiv tak, jak je známe, je ale zapotřebí také zázemí v podobě provozních budov, jako je třeba  vodárna a výtopna, a také nezanedbatelné množství uhlí. Vzhledem ke snahám o omezení spalování černého uhlí a zachování čistého životního prostředí v Evropské unii, promýšlejí přední výzkumníci nyní i možnost vyrobit páru pomocí slunečních panelů a do lokomotiv ji natlakovat. Zatím to ale vypadá, že pro nadšence do parních vlaků k tomuto druhu nostalgie patří i ten kouř a saze,“ dodal mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.