Základní školy potřebují posilu. Kraj hledá cestu pro sociální pedagogy

foto: Královéhradecký kraj

HRADEC KRÁLOVÉ  – V prostorách Krajského úřadu Královéhradeckého kraje proběhlo významné odborné setkání, které se zaměřilo na zavádění role sociálního pedagoga do základních škol. Vzhledem k rostoucímu tlaku na duševní zdraví žáků a složitější spolupráci s rodinami získává tato profese stále větší pozornost nejen ze strany škol, ale i zřizovatelů a odborné veřejnosti.

Akci zorganizovaly krajské odbory školství a sociálních věcí v rámci programu Implementace Dlouhodobého záměru Královéhradeckého kraje. Mezi účastníky byli zástupci škol, zřizovatelé, pracovníci školních poradenských týmů, sociální pedagogové, odborníci ze sociálních služeb i zástupci místních akčních skupin.

Staňte členy FB skupiny Život v Královehradeckém kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne. Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Z diskuze vyplynulo jednoznačné poselství – sociální pedagog není luxus navíc, ale klíčový článek, který pomáhá zvládat složité situace ve školách. „Děti dnes čelí výzvám, na které tradiční poradenské týmy nestačí. Sociální pedagog je mostem mezi školou, rodinou a sítí podpory. Je to investice, která se vyplácí,“ zdůraznila náměstkyně hejtmana pro oblast školství Jana Berkovcová.

Účastníci ocenili konkrétní příklady dobré praxe, které představili ředitelé škol a zástupci obcí, kde už tato pozice funguje a přináší výsledky. Zazněly zkušenosti s úspěšným zaváděním této funkce i s překonáváním počátečních bariér. Právě sdílení reálných zkušeností a otevřená debata byly podle účastníků klíčovými přínosy celé konference.

Setkání potvrdilo, že skutečná změna je možná tam, kde se spojí snaha vedení škol, podpora zřizovatelů i politická vůle na lokální úrovni. Zazněl však i apel směrem k celostátní politice: bez uzákonění role sociálního pedagoga jako pedagogického pracovníka bude integrace této profese do školních týmů stále narážet na limity.

Závěry konference jasně ukázaly, že zájem o tuto profesi roste a je třeba pokračovat ve vytváření podmínek, aby se sociální pedagog stal běžnou a stabilní součástí českého školství.