Nelegální odpad zaplavuje Česko. Stát chystá přísnější postihy

Zdroj: Pexels/Tom Fisk

ČESKO – Nelegální přeprava a ukládání odpadu zůstává v Česku závažným ekologickým i legislativním problémem. Jen za první polovinu letošního roku odhalili celníci 54 případů porušení pravidel při přeshraničním pohybu odpadu a zadrželi více než 200 tun nelegálně přepravovaného materiálu. Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) navrhuje systémová řešení na evropské úrovni, ale i domácí politická reprezentace volá po tvrdších trestech. Nezákonný odpad totiž často končí na černých skládkách, jejichž likvidace je nákladná a složitá.

Odhalené případy a stovky tun odpadu

V roce 2023 celníci provedli celkem 525 kontrol a zjistili 109 případů porušení předpisů, přičemž zadrželi 365 tun odpadu – nejvíce od roku 2021. Letos je tempo obdobné, i když je vymáhání práva často ztíženo obtížným dohledáváním odpovědných subjektů a složitou legislativou.

V případě podezření na nedovolený tranzit odpadu je stát povinen zabezpečit jej až do doby, než padne rozhodnutí o jeho navrácení na místo původu. Tento proces je však zdlouhavý a nákladný. Aktuálně se pozornost upírá například k případu Jiříkova na Děčínsku, kam bylo z Bavorska navezeno přes 600 tun odpadu – včetně letadlových součástek, autodílů a drceného sklolaminátu. Odpady zde leží už několik měsíců. Podobná situace panuje i v brněnské městské části Horní Heršpice. Ministr Hladík nicméně ujišťuje, že k jejich odklizení by mělo dojít v následujících týdnech.

Sankce zatím nefungují jako odstrašující prostředek

Současné sankce podle odborníků i politiků nedostačují. Pokuty jsou často nižší než náklady na legální likvidaci odpadu, což motivuje některé firmy k porušování zákona. V roce 2023 celní správa vymáhala za porušení zákona o odpadech zhruba 28 milionů korun, přičemž se podařilo vybrat přibližně tři čtvrtiny této částky. Ministr Hladík i opozice se shodují na tom, že sankce by měly být výrazně přísnější, zároveň by měl být navýšen počet a důslednost kontrol. Aktuálně se Celní správa zaměřuje především na převoz odpadu přes hranice, tedy na příhraniční oblasti, kde je riziko porušování zákona nejvyšší.

Evropská databáze i digitalizace jako řešení

Ministr Hladík se vzhledem k problematičnosti situace snaží iniciovat celoevropské řešení. Navrhuje vznik jednotné databáze pokutovaných firem, digitalizaci systémů pro sledování přepravy odpadu a zlepšení sdílení informací mezi jednotlivými státy EU. Podle něj může právě silnější mezinárodní koordinace výrazně zlepšit prevenci i postihy nelegálních praktik. Evropská komise přitom už dříve upozorňovala, že kontrola přeshraniční přepravy odpadu patří mezi klíčové slabiny členských států.

Černé skládky zatěžují obce i lesy

Kromě četnějších případů nelegální přepravy odpadu čelí Česko i problémům s menšími černými skládkami. Ty často vznikají na okraji obcí, v lesích nebo u silnic. Loni pracovníci Lesů ČR napočítali 365 nelegálních skládek. Nejhorší situace je v Ústeckém a Středočeském kraji. Jen z pražských lesů a toků bylo odvezeno 294 tun odpadu – o 80 tun více než v předchozím roce.

Inspekce životního prostředí se zabývá zejména závažnějšími případy, zatímco drobnější skládky řeší obce s rozšířenou působností. Ty ale často nemají dostatek kapacit ani peněz, a odpovědnost za likvidaci tak často zůstává nedořešena.