Dnes je 7. 12. 2025 a svátek má Ambrož

Jak při nákupu prohlédnout účinné reklamní triky, které používají tzv. opačnou psychologii

Ať o to stojíme či nikoli, denně jsme obklopeni reklamou na vše možné. Firmy potřebují prodat své výrobky a služby, takže využívají rozmanité marketingové strategie, aby zaujaly naši pozornost a poté z nás učinili svého zákazníka. Pokud se ke koupi rozhodneme na základě své racionální úvahy, je vše v pořádku. Stává se však, že působivá reklama nás přiměje ke spontánnímu nákupu něčeho, co bychom po zralé úvaze nikdy nekoupili. Tehdy si může marketér gratulovat za skvěle odvedenou práci. Horší to je se zákazníkem. Ten může jen konstatovat, že se nechal nachytat.

Jak „nenaletět“ na reklamu

Přilákat zákazníka na nasyceném trhu (tj. na trhu, kde je přebytek zboží a služeb), není vůbec jednoduché. Prodávající musí obstát v tvrdé konkurenci. Není tedy divu, že časem se marketing proměnil v celou vědu, která využívá poznatků dalších vědeckých oborů. Nezastupitelnou roli zde sehrává psychologie. Protože ví, jak funguje lidská psychika, dokáže také účinně poradit, jak ji ovlivnit. Mezi jednu z velmi účinných psychologických metod prodeje patří využití tzv. opačné psychologie. Když jako zákazník poznáte princip jejího fungování, už jí příště tak lehce nepodlehnete.

V čem se ukrývá tajemství opačné psychologie

Odborně se hovoří o reverzní psychologii, která se používá k ovlivnění chování lidí tím, že jim řeknete, aby udělali opak toho, co chcete. Zní to sice paradoxně, ale často to funguje, a to z těchto důvodů:

  • Lidé nemají rádi příkazy, nechtějí se nechat omezovat ve své svobodě, svých možnostech a také nechtějí podstupovat nepohodlí.
  • Mnoho lidí rádo porušuje zákazy, dává jim to pocit dobrodružství, hrdinství či výjimečnosti.
  • Jedná se o projev vzdoru vůči autoritám.

Jak ji rozeznat při nakupování

Reverzní psychologie v marketingu má tedy za cíl upoutat pozornost potenciálního zákazníka, vzbudit jeho touhu po výrobku a (to hlavně) přimět ho ke koupi. V praxi to může vypadat následovně:

  • Negativní tvrzení. Někdy také bývá označováno jako negativní reklama. Využívá zmíněné snahy lidí porušovat omezení, například „Tento produkt rozhodně není pro každého“, čímž nám reklama de facto říká: „Nemáte na to, abyste si mohli dovolit zaplatit za náš výrobek.“ A mnoho lidí nechce spadat do kategorie chudáka, který na to nemá, a výrobek si koupí.
  • Zákaz, resp. příkaz něco nedělat. Příkladem může být třeba reklama na čisticí prostředek: „Nekupujte tento výrobek, pokud chcete mít doma špínu!“ Nebo reklama na vitamíny pro zvířata: „Chcete, aby vaše kočka byla nemocná? Pak nekupujte naše vitamínové granule.“ Na internetu se často setkáte s reklamou v tomto duchu: „Neklikejte na toto tlačítko!“ Mnoho lidí však samozřejmě klikne, a už se dostává do spárů cílené reklamy.
  • Omezená dostupnost výrobku. Snaha přimět zákazníka k rychlé koupi. Reklama např. tvrdí: „Pro velký zájem zákazníků výrobek získá jen prvních 100 kupujících.“
  • Exkluzivní nabídky, omezené edice. Prodejní společnost se snaží vytvořit dojem exkluzivity a opět popohnat zákazníka. Ten se rozhoduje rychleji, protože má obavu, že zmešká skvělou příležitost. Typicky se jedná o vánoční či valentýnské edice parfémů, bonboniér, šperků atd.
  • Předpověď zvýšení cen. Prodejci se normálně málokdy chlubí tím, že budou zvyšovat ceny, spíše to dělají skrytě. Zde jde však o záměr, který vás má opět přimět k rychlejšímu nákupu a k nákupu ve větším množství: „Příští měsíc budeme zdražovat.“

Příště už budete chytřejší

Až příště narazíte na podobná tvrzení, bude pro vás hračkou prohlédnout psychologický trik využitý v prodejní strategii. Díky tomu budou rozhodovat o tom, jestli daný výrobek skutečně za danou cenu chcete, méně vaše emoce a více racionální úvaha.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihočeském kraji a žádná zpráva vám neunikne.
Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Poradna

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Zločinci svůj klasický sortiment vždy „obohatí“ o nějakou novou praktiku, aby se dostalo na co nejvíce ...
Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky břišní patří k nejzávažnějším onkologickým onemocněním. Každý rok jí v České republice onemocní více než 2 500 lidí a téměř 2 300 pacientů na ni zemře. Šance na ...
Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Pořízení rovnátek, umělého chrupu nebo třeba jen korunky či můstku nejsou zdaleka levné záležitosti. Pacient běžně zaplatí i přes 10 000 Kč, takže očekává, že výrobek mu bude dobře sloužit. ...
Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Podzim, včetně listopadu, patří  k nejrizikovějším obdobím roku. V listopadu se dny výrazně zkracují. Stmívá se dříve, a to prodlužuje čas, kdy je zvěř aktivní. Zároveň se však snížuje viditelnost. ...
Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Moderní technologie nás obklopují na každém kroku. Na jedné straně nám vydatně ulehčují život, na straně druhé si vybírají svou daň. Stále více lidí se potýká s fenoménem známým jako ...
Odhazování sněhu jako posilovna. Jak si neodrovnat tělo a ještě se protáhnout

Odhazování sněhu jako posilovna. Jak si neodrovnat tělo a ještě se protáhnout

Bohatá sněhová nadílka, která v posledních dnech napadla v některých regionech, mnohé zaskočila. Muži i ženy s nelibostí popadli lopaty a s údernou písní J. Nohavici na rtech „Večer to ...
Rodinné domy, chaty, chalupy. Jak často si správně zvát kominíka

Rodinné domy, chaty, chalupy. Jak často si správně zvát kominíka

Listopad nás obdařil prvními mrazíky, topná sezóna se už zkrátka rozjíždí naplno. Majitelé rodinných domů se na ni často poctivě připravují, jelikož jejich kamna a komíny dostávají každodenním topením pořádně ...
Když se tělo ozývá v noci. Proč nás budí srdce, hlava nebo svaly

Když se tělo ozývá v noci. Proč nás budí srdce, hlava nebo svaly

Ve dne zvládáme všechno. Pracujeme, řešíme úkoly, taháme těžké nákupy – a nic zvláštního necítíme. Ale jakmile se večer uložíme do ticha, tělo jako by se rozhodlo, že teď je ...
Zkušební doba v zaměstnání. Co se nově změnilo a na co si dát pozor

Zkušební doba v zaměstnání. Co se nově změnilo a na co si dát pozor

Letos v červnu začala platit novela zákoníku práce, která je označována jako flexinovela. Důvodem tohoto označení je snaha novely zvýšit flexibilitu – tj. pružnost pracovních vztahů tak, aby lépe vyhovovaly ...
Černá rajčata. V čem se liší od klasiky, proč jsou tmavá a jak si tuto raritu vypěstovat

Černá rajčata. V čem se liší od klasiky, proč jsou tmavá a jak si tuto raritu vypěstovat

Tmavá rajčata v našich končinách působí nezvykle. Jejich lesklý černý vzhled přitahuje zrak a vzbuzuje zvědavost. Pokud o jejich existenci nemáte tušení, možná budete pochybovat o tom, jakou zeleninu to ...