Plynulost a bezpečnost
Silný provoz na dálnicích je často komplikován také běžnou praxí, kdy se řidiči kamionů předjíždějí vzájemně. Proto již na 280 kilometrech českých dálnic ministerstvo dopravy toto předjíždění zakázalo. Od května by mělo být ale zákazovými značkami osazeno dalších 50 kilometrů dálnic a úseky se zákazem předjíždění kamionů by se tak měly rozšířit o pětinu. Na dodržování již nyní dohlíží policie – a při porušení zákazu uděluje pokuty a také strhává body. Jen za loňský rok tak bylo zaznamenáno na 8 300 přestupků souvisejících s předjížděním. Letos lze čekat podobná čísla, jelikož jen za leden a únor zachytila policie těchto případů již kolem tisícovky.
Omezení předjíždění kamionů zavádí resort dopravy postupně s cílem zajištění plynulosti dálničního provozu, ale také kvůli zvýšení bezpečnosti řidičů. „Při hustém sněžení zejména řidiči z jižních zemí vjížděli do levých pruhů a blokovali dálnice mnoho hodin. Zákaz tak přispěje i ke zvýšení bezpečnosti,“ objasnil šéf resortu Martin Kupka (ODS). Ministerstvo dopravy tak ve spolupráci s policí vytipovalo další problematické úseky dálnic, kde budou nové zákazy instalovány.
Mohlo by vás zajímat
Ano, nebo ne?
Zatímco resort dopravy si od nových omezení slibuje plynulejší provoz, dopravci se obávají spíše opaku. Upozorňují, že zejména v kopcovitém terénu na Vysočině mohou některé příliš naložené kamiony jet skutečně nízkou rychlostí – a tím brzdit i všechny ostatní jedoucí kamiony. Výsledkem pak může být, že desítky kamionů pojedou kvůli jednomu velmi pomalu bez možnosti předjet. Na druhou stranu ale dopravci vyjadřují souhlas s tím, že zvyšování bezpečnosti je třeba – jen se příliš neztotožňují s provedením. „Ve 21. století by to chtělo spíš dynamické řízení, které je v Německu, Rakousku či na západě Evropy,“ potvrdil tak jeden z nich.
Nesporným faktem ale je, že silná kamionová doprava české silnice velmi zatěžuje. A to i v rovině ryze technické. Těžké kamiony více poškozují silnice, ve kterých pak vznikají trhliny a vyjeté koleje, které je třeba opakovaně opravovat. I proto jsou dalším důležitým nástrojem regulace kamionové dopravy vysokorychlostní váhy. Těch by na konci letošního roku chtělo mít Ředitelství silnic a dálnic v provozu třicet, aktuálně se jedná o třetinu.

