Nebezpečná, místy nepravidelně přerušovaná ledová vrstva se vytvořila v polovině ledna na některých výše položených krajských silnicích na Vsetínsku. Jízda po povrchu byla pro motoristy náročná a vozidla včetně autobusů se při průjezdu silně otřásala. „Šlo především o úseky z Prostřední Bečvy na Pustevny a z Velkých Karlovic ke státní hranici se Slovenskem, které z důvodu pravidel Chráněné krajinné oblasti Beskydy není dovoleno ošetřovat chemicky, ale jen posypem inertními materiály,“ vysvětlil mluvčí Ředitelství silnic Zlínského kraje Vojtěch Cekota.
Běžná technika, kterou v kraji používá Správa a údržba silnic, ale na odstraňování takové ledové vrstvy na vozovce nestačí. „I když to znamená zvýšené náklady, rozhodli jsme se reagovat na požadavky obcí i dopravců a souhlasili jsme, aby SÚS Valašska objednala pro rozbití ledu a vyčištění povrchu vozovek speciální ledořez,“ uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
Mohlo by vás zajímat
Ledořez je zvláštní silničářské zařízení s tvrdými ocelovými noži, které rozrušují vrstvu ledu na vozovce. Rozbitý led lze potom radlicí shrnout k okraji komunikace. Ledořez bývá tažen výkonným traktorem. Silničáři si jej objednali u firmy Milata Technology, která má sídlo v okrese Frýdek-Místek.
Dvoudenní nasazení ledořezu 23. a 24. ledna bylo úspěšné a stav uvedených silnic na severovýchodě Zlínského kraje se podstatně zlepšil. „Náklady na zásah ledořezem dosáhnou necelých 200 tisíc korun. K najímání uvedené techniky došlo ve Zlínském kraji v minulosti již několikrát, naposledy v roce 2023,“ dodal Cekota.



