Kraj od roku 2010 využívá vážicí stanici ve Starém Hrozenkově pro nízkorychlostní kontrolní vážení nákladních vozidel za jízdy. Jejím smyslem je omezit devastaci vozovek vlivem přetížených vozidel. Loni tu takto zkontrolovali 11 804 vozidel, z toho přetížených bylo 243, tady každé padesáté vozidlo.
Podle náměstka hejtmana pro dopravu, Radka Doležela, se ale řidiči snaží vážení různě obcházet. „Při tomto vážení se řidiči často snaží obejít nebo narušit proces vážení tak, aby výsledek nemohl být vůbec vydán anebo byl alespoň v následném správním řízení uznán za chybný a řízení bylo zastaveno. Proto plně podporujeme vývoj nové technologie, která by tento nešvar měla eliminovat,“ prohlásil Doležel.
Mohlo by vás zajímat
Nová technologie umožní analýzou obrazových dat s využitím metod počítačového vidění a samoučící se neuronové sítě identifikovat anomálie způsobující vysoké odchylky měření v procesu vážení vozidel za jízdy. K té zejména dochází právě ve chvíli, kdy se prudkým brzdícím nebo vyhýbacím manévrem řidiči snaží výsledky vážení ovlivnit. S vývojem pomůže Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, která má v této oblasti zkušenosti.
Projekt financuje společnost TENZOVÁHY, začátkem března předloží žádost o dotaci v rámci programu Ministerstva průmyslu a obchodu OPPIK – Aplikace III. Rada Zlínského kraje už odsouhlasila uzavření dohody o společném záměru při realizaci projektu. V ní se krajská příspěvková organizace Ředitelství silnic Zlínského kraje zavazuje projednat podmínky využívání areálu silničních vah ve Starém Hrozenkově pro výzkumné práce na projektu.

