Zachar II patří v Kroměříži k nejhustěji obydleným lokalitám. „Když se sídliště stavělo, tak na jednu domácnost nepřipadalo ani jedno vozidlo. Dnes je běžné, že domácnost má auta dvě i tři. Kapacita parkovacích míst však není na takové množství dimenzována,“ upozornil Pavel Zavadil, referent dopravy z odboru služeb.
Parkuje se na chodnících, v křižovatkách i na trávníku
Na Zacharu II, tedy v ulicích Albertova, Francouzská, Rumunská a Nitranská se nachází 888 bytů. Parkovacích míst je zde ale asi jen 385, a to včetně zpevněných ploch v ulici Nitranská a na místě po zdemolované kotelně. Na jeden byt tak připadá 0,43 parkovacího místa. „Tento nepoměr jasně říká, že bez regulace a efektivního systému řízení nebude možné zajistit spravedlivý a funkční způsob parkování pro zdejší obyvatele,“ dodal místostarosta Jan Hebnar.
Mohlo by vás zajímat
Nedostatek parkovacích míst způsobuje, že lidé na sídlišti parkují i nelegálně, na chodnících, v křižovatkách či na trávníku. Uvažovaný systém modré zóny spočívá v tom, že v oblasti budou moci na základě vydaného povolení parkovat lidé s trvalým pobytem, vlastníci nemovitostí či podnikatelé, kteří zde mají sídlo či provozovnu. Návštěvník bude za parkování v zóně platit tak, aby se mu zde dlouhodobé stání nevyplatilo.
Návrh město projedná s obyvateli
Podle návrhu by rezidenti, tedy lidé s trvalým pobytem či vlastníci nemovitosti na Zacharu II, měli v modré zóně parkování pro první auto zdarma, další za poplatek. Podnikatelé, kteří mají na sídlišti sídlo či provozovnu, by v zóně mohli parkovat, ale také za poplatek. „Cílem není omezení parkování, ale především ochrana potřeb místních obyvatel, zvýšení dostupnosti parkovacích míst,“ vysvětlil Hebnar.
Prozatím jde o prvotní návrh, který se podle Hebnara může a pravděpodobně ještě bude měnit. „Návrh zatím projednala městská rada, která uložila odboru služeb zpracovat dokumentaci tohoto pilotního projektu a předložit ji k posouzení dopravní komisi. Následně počítáme s veřejným projednáním záměru s obyvateli sídliště Zachar II,“ poznamenal místostarosta.
Parkovací místa mají nadále přibývat
Modré zóny se v praxi osvědčily ve velkých městech, jako jsou Praha, Brno či Olomouc. Zavedla je však i menší města včetně některých měst ve Zlínském kraji. Rezidentní parkovací zóny mají například Uherské Hradiště, Vsetín nebo Luhačovice.
Zavedení modré zóny není jediným opatřením, které město v lokalitě chystá. Více než osm desítek nových parkovacích míst by příští rok mělo vzniknout na novém parkovišti v Albertově ulici v okolí bytového domu, který je nazýván Děvín. Radnice na Zacharu už v roce 2023 dokončila nová parkovací místa v ulici Francouzská. Jednalo se o téměř dvě desítky stání.

