Stavba trvala 32 měsíců a vyšla na zhruba 767 milionů korun bez DPH. Most se stal klíčovým prvkem připravovaného úseku D55 mezi Napajedly a Babicemi, který má stavbaře čekat příští rok.
Ministr dopravy v demisi Martin Kupka označil most za novou dominantou města Napajedel. „Je to moderní inženýrské dílo, které kombinuje inovativní přístupy a osvědčené technologie. V nejvyšším místě měří oblouk 20 metrů, celý most má rozpětí 115 metrů, což z něj dělá po mostu Vysočina (426 metrů) druhý nejdelší na Moravě,“ vyzdvihl Kupka.
Mohlo by vás zajímat
Konstrukce přináší netradiční řešení
Most stojí v místě, kde D55 vede po zhruba desetimetrovém násypu. Ocelová konstrukce váží přes 1 700 tun a tvoří ji osm dílců, z nichž nejtěžší mají 81 tun. Oblouk vysoký dvacet metrů je umístěný ve středním dělicím pásu a spojuje konstrukci pro oba směry dohromady.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl vysvětlil, proč zvolili neobvyklý typ konstrukce: „Obvykle stavíme mosty pro každý směr zvlášť. Směrové pruhy na mostě jsou od sebe oddělené konstrukcí ocelového oblouku a závěsů, na kterých je zavěšený ocelový trám spřažený s betonovou deskou. Netradiční řešení jsme zvolili také s ohledem na hrozící povodně na řece Moravě, kde hladina může velmi rychle stoupnout až o čtyři metry. To je také jeden z důvodů, proč most nestojí na pilířích. A šlo také o to, aby se neomezovala lodní doprava.“
Stěna tlumí hluk a stavba řeší dopravní problémy
Součástí mostu je protihluková stěna dlouhá 185 metrů. Má chránit zástavbu na levé straně dálnice. Most vznikl v předstihu i kvůli špatnému stavu původního přemostění na silnici I/55 a také proto, aby skončila dopravně komplikovaná situace kolem kruhového objezdu u čerpací stanice.
Stavba počítá se spolufinancováním z evropského Programu Doprava 2021–2027. ŘSD zároveň uvádí, že aktuálně staví přes 254 kilometrů nových komunikací a další projekty jsou ve výběrových řízeních.

