Dnes je 7. 12. 2025 a svátek má Ambrož

Navzdory pokročilému datu nemáte přezuto. Kdy můžete vyjet a co riskujete

Zatímco z astronomického pohledu zima začíná 21. prosince, pro řidiče začíná zimní obdobní již 1. listopadu. Toto datum stanoví zákon o provozu na pozemních komunikacích jako začátek zimního provozu. Co  to pro řidiče znamená? Musíte mít úderem 1. listopadu přezuto na zimní pneumatiky, pokud nechcete odstavit auto na několik následujících měsíců v garáži či riskovat tučnou pokutu na silnicích?

Kdy se bez zimních pneumatik neobejdete

Odpověď najdete v § 40a odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, který ukládá motorovým vozidlům kategorie M nebo N s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, jestliže

  • se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo
  • lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Do kategorie M spadají motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a jsou určená pro dopravu osob. Kategorie N se týká také motorových vozidel s nejméně čtyřmi koly, ale určených pro dopravu nákladu.

Záleží na počasí

Pokud jste tedy stále nestihli přezout a po sněhu není ve vašich končinách ani vidu ani slechu, můžete ještě brázdit silnice v letním obutí. Sváteční řidiči, kteří vypouštějí své vozidlo z garáže jen za příznivého větru, tlaku a venkovní teploty, dokonce často celé roky vystačí jen s letní výbavou a nepřezouvají. Když je hnusně, prostě nevyjedou. Pokud ovšem své auto potřebujete nutně bez ohledu na počasí, je jednoznačně nejlepší pro bezpečí své i druhých dopřát svému čtyřnohému miláčkovi zimní botky.

Musíte mít i zimní rezervu?

Zde vás uklidníme. Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí. Takže policista vás nebude pokutovat, jestliže po defektu dojedete na letní pneu. Pamatujte však, že nejde ani tak o policistu jako o vaši bezpečnost a to, abyste nezpůsobili nehodu, což se právě na sněhu může v takovém případě lehce stát.

Jízdní vlastnosti zimních pneumatik

Pravdou také je, že policisté letní gumy v zimním období vidí neradi, a to i tehdy, když nepadají sněhové trakaře. A nelze se jim tak úplně divit. Za „zlomový bod“ ideálních vlastností letních a zimních pneumatik se označuje nikoli bod mrazu, ale již teplota 7 °C. Takže zimní pneumatiky budou optimálně fungovat již při teplotě pod 7 °C. Jsou z materiálu přizpůsobeného nízkým zimním teplotám a v mrazu netvrdnou. V porovnání s letními pneumatikami jsou měkčí, takže na sněhu nebo ledu lépe přilnou. Mají výrazný vzorek a husté prořezání dezénových bloků, proto mají ve sněhu dobrý záběr. Jejich drážky dobře odvádějí vodu a rozbředlý sníh. Na mokré vozovce s nimi tedy zabrzdíte lépe než s letními pneumatikami.

Na co si dát u zimního obutí pozor

Pro zimní pneumatiky platí, že hloubka jejich dezénu musí být minimálně 4 mm (platí pro každé kolo vozu), protože při této hloubce si ještě zachovává svůj samočistící efekt. I když to snad napadne málokoho, raději dodejme, že není možné mít jednu nápravu na letních gumách a druhou na zimních. Přezout se musí všechna čtyři kola. Doporučuje se nepoužívat pneumatiky déle než čtyři roky.

Pokuta a problémy s pojišťovnou

Pokud nedodržíte jako řidič použití zimních pneumatik za podmínek stanovených zákonem, pak můžete v blokovém řízení dostat pokutu až 2 000 Kč a ve správním řízení až 2 500 Kč. Pokud byste zavinili dopravní nehodu, riskujete, že vám pojišťovna vyplatí nižší pojistné plnění, v horším případě vám ho odmítne vyplatit úplně. Jedná se o případy, kdy se prokáže příčinná souvislost mezi letním obutím a způsobenou škodou, např. delší brzdná dráha na letních pneumatikách, díky čemuž došlo ke srážce s druhým vozidlem.

Jestliže se vám nechce přezouvat, pak existuje ještě jedna možnost. Vyměňte své auto za kolo nebo motorku. Jako cyklista či motorkář přezouvat gumy nemusíte. Nebo si  kupte tramvaj, ta  je, co se týká pneumatik, velmi nenáročná.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihočeském kraji a žádná zpráva vám neunikne.
Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Poradna

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Zločinci svůj klasický sortiment vždy „obohatí“ o nějakou novou praktiku, aby se dostalo na co nejvíce ...
Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky břišní patří k nejzávažnějším onkologickým onemocněním. Každý rok jí v České republice onemocní více než 2 500 lidí a téměř 2 300 pacientů na ni zemře. Šance na ...
Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Pořízení rovnátek, umělého chrupu nebo třeba jen korunky či můstku nejsou zdaleka levné záležitosti. Pacient běžně zaplatí i přes 10 000 Kč, takže očekává, že výrobek mu bude dobře sloužit. ...
Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Podzim, včetně listopadu, patří  k nejrizikovějším obdobím roku. V listopadu se dny výrazně zkracují. Stmívá se dříve, a to prodlužuje čas, kdy je zvěř aktivní. Zároveň se však snížuje viditelnost. ...
Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Moderní technologie nás obklopují na každém kroku. Na jedné straně nám vydatně ulehčují život, na straně druhé si vybírají svou daň. Stále více lidí se potýká s fenoménem známým jako ...
Odhazování sněhu jako posilovna. Jak si neodrovnat tělo a ještě se protáhnout

Odhazování sněhu jako posilovna. Jak si neodrovnat tělo a ještě se protáhnout

Bohatá sněhová nadílka, která v posledních dnech napadla v některých regionech, mnohé zaskočila. Muži i ženy s nelibostí popadli lopaty a s údernou písní J. Nohavici na rtech „Večer to ...
Rodinné domy, chaty, chalupy. Jak často si správně zvát kominíka

Rodinné domy, chaty, chalupy. Jak často si správně zvát kominíka

Listopad nás obdařil prvními mrazíky, topná sezóna se už zkrátka rozjíždí naplno. Majitelé rodinných domů se na ni často poctivě připravují, jelikož jejich kamna a komíny dostávají každodenním topením pořádně ...
Když se tělo ozývá v noci. Proč nás budí srdce, hlava nebo svaly

Když se tělo ozývá v noci. Proč nás budí srdce, hlava nebo svaly

Ve dne zvládáme všechno. Pracujeme, řešíme úkoly, taháme těžké nákupy – a nic zvláštního necítíme. Ale jakmile se večer uložíme do ticha, tělo jako by se rozhodlo, že teď je ...
Zkušební doba v zaměstnání. Co se nově změnilo a na co si dát pozor

Zkušební doba v zaměstnání. Co se nově změnilo a na co si dát pozor

Letos v červnu začala platit novela zákoníku práce, která je označována jako flexinovela. Důvodem tohoto označení je snaha novely zvýšit flexibilitu – tj. pružnost pracovních vztahů tak, aby lépe vyhovovaly ...
Černá rajčata. V čem se liší od klasiky, proč jsou tmavá a jak si tuto raritu vypěstovat

Černá rajčata. V čem se liší od klasiky, proč jsou tmavá a jak si tuto raritu vypěstovat

Tmavá rajčata v našich končinách působí nezvykle. Jejich lesklý černý vzhled přitahuje zrak a vzbuzuje zvědavost. Pokud o jejich existenci nemáte tušení, možná budete pochybovat o tom, jakou zeleninu to ...