Kdo odpovídá za poškození zboží
Za poškození zboží odpovídá prodávající, a to až do chvíle, kdy si jej převezme zákazník. Takže i když se zboží poškodilo de facto při dopravě, vy se nebudete domáhat náhrady škody u přepravce, ale zboží budete reklamovat v příslušném e-shopu, popř. můžete do 14 dnů od koupě odstoupit od smlouvy. Je zde však jeden háček. Doručení zboží se řídí smlouvou o přepravě upravenou občanským zákoníkem, dle které má přepravce povinnost nahradit škodu příjemci (což jste vy). Takže z toho plyne, že pokud bude e-shop kontaktovat dotyčného přepravce, tak je možné, že nic nepořídí. Proto je důležité, abyste informovali o poškození zásilky nejen e-shop, ale rovněž přepravce.
Musíte jednat rychle
Ve svém vlastním zájmu překontrolujte zboží ihned po převzetí. Je pravdou, že kurýr nebude hodinu čekat, než se s nožem v ruce propracujete přes tvrdý kartónový obal krabice, nicméně jeho přítomnost není potřeba. Vaší povinností je co nejrychleji zkontrolovat stav doručeného zboží. Přepravní společnosti ve svých podmínkách nejčastěji vyžadují nahlášeni ihned, nejpozději do dvou dnů od chvíle, kdy zboží převezmete. Zjistíte-li nějaký problém, je třeba vše řádně zdokumentovat, nejlépe vyfotit, a to jak zboží samotné, tak obal. Je-li přepravcem česká pošta, tak zpravidla bude vyžadovat, abyste celou zásilku včetně obalu donesl na nejbližší pobočku, kde s vámi sepíšou reklamační protokol. Bude-li přepravcem např. PPL, přepravce si pro zboží přijede.
Mohlo by vás zajímat
Co když jste kurýrovi podepsali prohlášení o převzetí nepoškozené zásilky?
Pokud přebíráte zásilku, často podepisujete prohlášení o tom, že jste ji převzali nepoškozenou. Jenže dovnitř nevidíte. Zde je důležité vědět, že toto prohlášení znamená, že zásilka nebyla viditelně poškozená zvenčí, tj. že obal byl v pořádku. Prohlášení se netýká vlastního obsahu balíku.


