Dnes je 9. 12. 2025 a svátek má Vratislav

Ďábelský mys Horn v dějinách mnohokrát zabíjel: Osm set lodí zmizelo v pekle vln

Mys Horn je symbolem hrůzy všech mořeplavců. Šedé moře, zuřivé vichřice a hroby tisíců námořníků mu vysloužily pověst nejstrašnějšího místa oceánů. Ačkoli jej dnes obplouvají hlavně dobrodruzi, legendární skalisko si své prokletí pečlivě střeží.

Mys Horn se stává hrobem tisíců

Toto obávané skalisko (svůj název dostalo v roce 1616 podle rodiště jednoho z objevitelů – holandského přístavu Hoorn) předchází strašlivá pověst. Než se k němu přiblížíme, můžeme se už předem nechat vyděsit statistikami: okolo mysu Horn za méně než dvě stě let ztroskotalo na osm set lodí, což dohromady znamenalo zřejmě dvacet tisíc obětí. Přesné záznamy ale neexistují.

Námořníky děsí pekelná scenérie

Přímo na místě nám ztuhne krev v žilách ze samotné scenérie. Šedivé moře, potemnělé útesy, burácení vln, mizerná viditelnost, déšť, silný vítr a mráz. A v zádech nepříjemný pocit, že útrapy teprve začínají – že každý další liják bude ještě horší než ten předchozí.

Obchod žene lidi do pekla

Tak drsné podmínky mohou nechat nejednoho člověka na rozpacích: proč se sem tedy vydávalo tolik nešťastníků, když šarm této oblasti je přinejmenším diskutabilní? Odpověď je prostá: přivedla je sem práce. Než se totiž Ohňová země stala cílem hrstky cestovatelských fajnšmekrů, lodě tudy pluly proto, že musely. Jedna z tehdejších hlavních obchodních cest vedla právě kolem mysu.

Bylo to v době zlaté horečky v roce 1849, kdy „forty-niners“ (devětačtyřicátníci) spěchali z New Yorku do Kalifornie. Anebo když se v 19. století prosazoval přístav Valparaíso jako obchodní křižovatka mezi Pacifikem a Atlantikem. Cesta z New Yorku do San Franciska tehdy trvala necelé čtyři měsíce – a někdy méně, pokud jste měli štěstí plout na rychlém klipru, jako byl slavný Flying Cloud, jenž v roce 1853 zvládl rekordních 89 dní. Za úspěchem stála i navigátorka Eleanor Creesyová, důkaz, že pověra o „smůle žen na palubě“ neplatí.

Moře láme kosti i vůli

Mnozí námořníci proklínali zeměpis: proč jen Amerika sahá ještě o deset šířkových stupňů níž než Afrika? Proplout kolem mysu Dobré naděje nebyla žádná hračka, ale Horn leží o 2500 kilometrů jižněji – v těsné blízkosti antarktických ledovců. Čekala je tam o 15 stupňů nižší teplota, zuřivé vichřice z And, tlakové níže řítící se jedna za druhou a nekonečný oceán, kterému nestála v cestě žádná překážka.

Před mysem Horn se peklo ještě zhoršilo: voda narážela na kontinentální šelf, vlny rostly a vítr se šíleně zrychloval v Drakeově průlivu.

Posádky se hroutí pod náporem větru

Námořníci říkali: kdo pluje blízko pólů, vstupuje na území stínů, odkud není pomoci. Plavba směrem do Pacifiku mohla trvat celé týdny – lavírování mezi Patagonií a Antarktickým poloostrovem v mrazu a větru lámalo i nejzkušenější posádky. Někteří to vzdali a zastavili v kanálech, jiní se dokonce obrátili zpět a zkusili štěstí cestou přes Indický oceán.

Panamský průplav posílá Horn do ústraní

Teprve otevření Panamského průplavu v roce 1914 cestovatelům ušetřilo tisíce kilometrů i starostí. Mys Horn přišel o většinu lodí – a snad se dá říct, že dostal, co si zasloužil. Neměl slitování s nikým, a tak dnes fascinuje už hlavně dobrodruhy.

Legenda straší dál

Pověst mysu ale trvá. Není mu však jistě po chuti, když se z něj někdo snaží dělat turistickou atrakci. Moderní „dobrodruzi“ se nechají vysadit v jeho blízkosti, překonají jej za dvě hodiny v doprovodu záchranné lodi a pak spěchají do tepla města Ushuaia. To je ale stejné, jako kdyby se někdo nechal dovézt helikoptérou padesát metrů pod vrchol Everestu a tvrdil, že ho zdolal.

 

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihočeském kraji a žádná zpráva vám neunikne.
Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Revue

Sestřelené civilní letadlo: Kdo nese vinu za smrt 290 lidí?

Sestřelené civilní letadlo: Kdo nese vinu za smrt 290 lidí?

O jedné z nejtragičtějších chyb lidského rozhodování během válečného konfliktu se svět dozvěděl 3. července 1988. Civilní let Airbus A300B2 společnosti Iran Air byl sestřelen americkou válečnou lodí Vincennes, přičemž ...
Temná strana souostroví Maledivy: Turistický ráj, který dusí vlastní odpadky

Temná strana souostroví Maledivy: Turistický ráj, který dusí vlastní odpadky

Maledivy jsou synonymem pro tropický ráj – jenže za kulisami bílých pláží a tyrkysových lagun se skrývá problém, který ostrovy doslova dusí. Skládka na ostrůvku Silafuši se změnila v nekontrolovatelné ...
Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Zločinci svůj klasický sortiment vždy „obohatí“ o nějakou novou praktiku, aby se dostalo na co nejvíce ...
Nejodvážnější stavba starověku: Odhalte fascinující příběh o babylonské věži!

Nejodvážnější stavba starověku: Odhalte fascinující příběh o babylonské věži!

Babylonská věž patří k nejmocnějším symbolům lidské touhy dotknout se nebes – a zároveň k nejstarším varováním před vlastní pýchou. Biblický mýtus, který se stal součástí společné paměti lidstva, však ...
Amityville: Toto je skutečný příběh prokletého domu

Amityville: Toto je skutečný příběh prokletého domu

Na první pohled je to jen klidná ulice s domem, který byste čekali spíš na pohlednici než v hororu. Jenže na Ocean Avenue 112 se realita před padesáti lety zlomila ...
Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky břišní patří k nejzávažnějším onkologickým onemocněním. Každý rok jí v České republice onemocní více než 2 500 lidí a téměř 2 300 pacientů na ni zemře. Šance na ...
Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Pořízení rovnátek, umělého chrupu nebo třeba jen korunky či můstku nejsou zdaleka levné záležitosti. Pacient běžně zaplatí i přes 10 000 Kč, takže očekává, že výrobek mu bude dobře sloužit. ...
Rychlí šneci z listového těsta naslano i nasladko

Rychlí šneci z listového těsta naslano i nasladko

Mnohdy není na pečení čas a občas také schází potřebná fantazie. V tom případě jsou ideální volbou šneci z listového těsta. Balení tohoto těsta má v mrazničce pro strýčka Příhodu téměř každá hospodyňka. ...
Bez moderní anestezie, ale s odvahou: Jaké bylo tajemství dávných plastických operací?

Bez moderní anestezie, ale s odvahou: Jaké bylo tajemství dávných plastických operací?

Rekonstrukce nosu či ušního lalůčku není výdobytek moderní medicíny. Ve starověké Indii ji lékaři prováděli už před více než dvěma tisíci lety – a to bez narkózy, s minimem nástrojů ...
Mrazivé tajemství severu: Fjord Zapadnaja Lica – místo, kde leží stovky tun radioaktivního odpadu

Mrazivé tajemství severu: Fjord Zapadnaja Lica – místo, kde leží stovky tun radioaktivního odpadu

Na vzdáleném, mrazivém severozápadě Ruska, na poloostrově Kola, se rozkládá fjord Zapadnaja Lica – místo plné znepokojivých reliktů studené války. Tady totiž neodpočívají jen staré ponorky, ale i časované bomby: ...