Nová parkoviště mají stát hlavně u železničních zastávek a dopravních uzlů, aby byl přestup na veřejnou dopravu co nejjednodušší. Systém bude propojený s PID Lítačkou, počítá s jednotným informačním a platebním řešením a součástí každého areálu má být i zázemí pro cyklisty.
Držitelé alespoň měsíčního elektronického kuponu PID pro dané pásmo zaparkují na 24 hodin zdarma. „Záchytná parkoviště za nás sama o sobě problém s přetíženou automobilovou dopravou nevyřeší. Patří ale k modernímu standardu vybavení každého regionu, který se chce rozvíjet a nabízet lidem pohodlnější způsob cestování. Naším cílem je vytvořit spolehlivou síť míst, kde mohou řidiči bezpečně zaparkovat a hladce přestoupit na veřejnou dopravu. Je to praktický krok k tomu, aby se cestování po Středočeském kraji stalo snadnějším a v mnoha ohledech i udržitelnějším,“ říká radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký.
Mohlo by vás zajímat
Kde mají nové P+R vyrůst
První vlna zahrne mimo jiné Úvaly, lokalitu Zeleneč–Mstětice a Kolín. Další projekty se chystají v Čerčanech, Rostoklatech a Poříčanech. Největší parkoviště má vyrůst v Sedlci s více než 800 místy. Připravuje se také parkovací dům v Hostivicích, nové parkování v Nymburku a navýšení kapacit u nemocnic v Benešově a Kladně.
Pilotním projektem je P+R v Olbramovicích se 150 místy, uvedené do provozu letos. Už teď má průměrnou obsazenost kolem 75 % a téměř polovina řidičů platí přes aplikaci Lítačka. Pro kraj je to signál, že spojení parkování s chytrými technologiemi lidé přijali.
Jednotná pravidla a důraz na zeleň
Aby parkoviště nevznikala „každé jinak“, připravuje IDSK Standardy parkovišť P+R. Ty nastaví jednotnou laťku pro technické vybavení i služby – od kamer, závor a platebních terminálů až po vyhrazená místa pro rodiny, osoby se zdravotním postižením, motocykly nebo elektromobily.
Součástí standardů jsou i ekologická opatření: hospodaření s dešťovou vodou, výsadba zeleně, zatravňovací dlažba, u některých parkovacích domů zelené střechy či fotovoltaika. „Naším cílem je, aby všechna krajská P+R nabízela stejné kvalitní služby, byla intuitivní pro uživatele a technologicky připravená na další rozvoj. Standardy P+R sjednocují jak služby a technické vybavení, tak postupy provozu a údržby. Zároveň dbáme na to, aby každé nové parkoviště bylo šetrné k okolnímu prostředí a poskytovalo moderní a bezpečné zázemí pro všechny typy cestujících,“ vysvětluje náměstkyně ředitele IDSK pro techniku Pavlína Velikovská.
Kdy se nových parkovišť dočkáme
Povolovací procesy u podobných staveb trvají v průměru kolem čtyř let a jejich délka závisí i na spolupráci s obcemi. Kraj proto uvažuje o systémové dohodě se Správou železnic, která by do budoucna umožnila budovat P+R u každé železniční zastávky ve středních Čechách.
Detailní informace k jednotlivým projektům, jejich přesnému umístění a časovému plánu kraj zveřejňuje na svých oficiálních stránkách a v přehledech připravovaných P+R parkovišť.


