Největší změnu pocítí cestující na trati Praha – Letiště – Kladno. Správa železnic získala pravomocné povolení pro patnáctikilometrový úsek mezi Ruzyní a Kladnem. „Jde o nejdelší ze všech etap projektu. Z velké části povede v nové stopě, vlaky díky narovnaným obloukům a elektrifikaci pojedou rychlostí až 145 km/h, což cesty mezi Prahou a největším středočeským městem citelně zkrátí,“ říká Mojmír Nejezchleb, náměstek pro modernizaci dráhy pověřený řízením Správy železnic. Stavět se má čtyři roky.
Současně pokračuje přestavba celé trasy na letiště: v Kladně roste nová dřevěná nádražní budova, připravuje se podzemní stanice u terminálu a úsek z Ruzyně přímo k letišti. V příštím roce se má hledat zhotovitel části od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích.
Mohlo by vás zajímat
Novinky nebudou jen u Prahy. V roce 2026 by měla začít modernizace důležitého tahu směrem do Bavorska – mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem. Pokračovat má i přestavba tratě Velký Osek – Hradec Králové – Choceň a moderní spojení Mladé Boleslavi s Libercem, kde se chystá kompletní úprava uzlu v Turnově.
Mění se i velká nádraží. V České Třebové se přestavují nástupiště a staví nová lávka, v Hradci Králové vznikne bezbariérový přístup a jedno nové nástupiště. V Praze pokračují práce na Smíchově a Masarykově nádraží, kde denně projdou desetitisíce lidí.
Správa železnic zároveň udržuje tratě „v kondici“. Letos se opravují úseky mezi Brandýsem nad Orlicí a Pardubicemi nebo z Horní Lidče ke slovenské hranici. Rychleji a pohodlněji se už jezdí i na řadě regionálních tratí – od šumavských lokálek po jedinou českou „zubačku“ z Tanvaldu do Kořenova.
Velkou roli hraje moderní zabezpečovač ETCS. Na hlavních koridorech už díky němu vlaky ujely přes 40 milionů kilometrů a systém v několika případech zabránil mimořádné události. Umožnil také rychlost až 200 km/h na trati z Prahy do Českých Budějovic. Do roku 2026 se má výhradní provoz ETCS rozšířit na další stovky kilometrů.
Posun je i u vysokorychlostních tratí. U úseků Přerov – Ostrava a Brno – Břeclav probíhají první výkupy pozemků, mezi Brnem a Přerovem se modernizuje stávající trať až na 200 km/h. Rozjíždí se průzkum pro Krušnohorský tunel na budoucí rychlé lince z Prahy do Drážďan.
Na mnoha místech dostávají druhý život historické budovy – třeba ve Františkových Lázních nebo Žatci – a v Mladé Boleslavi vzniká nový dopravní terminál. Rok 2026 tak bude na železnici hlavně o tom, že se velké vize začnou měnit v konkrétní koleje, nástupiště a rychlejší spojení.


