Jde o zcela nový koncept, který byl v Česku legislativně zaveden v roce 2024. Založený je na jednoduché myšlence: místo přemíry dopravních značek mají v prostoru hlavní roli ohleduplnost, oční kontakt a bezpečnost všech účastníků. Chodci, cyklisté a řidiči jsou zde v rovnocenném postavení.
„Touto novinkou chceme naše občany i návštěvníky naučit novému způsobu vnímání veřejného prostoru. Ohleduplnost a komunikace mezi lidmi je zde důležitější než dopravní značka,“ zdůraznil primátor Jihlavy Petr Ryška.
Mohlo by vás zajímat
Sdílená zóna v ulici Tolstého začíná od křížení s Jiráskovou ulicí a končí u Tyršovy ulice. Prostor mezi Vysokou školou polytechnickou a Horáckou arénou je nyní sjednocený bez vysokých obrubníků a dalších bariér, které běžně oddělují chodník a vozovku. Odpadá tak množství dopravního značení, celá plocha je vizuálně sjednocená. Podle města má taková úprava přirozeně zpomalit provoz a umožnit lidem bezpečnější pohyb.
Ideální místo před Arénou
Prostor před Horáckou arénou patří k nejfrekventovanějším zónám ve městě. Při velkých akcích zde proudí davy lidí, které kříží trasu automobilů a trolejbusů. Sdílená zóna má zajistit plynulejší a bezpečnější pohyb chodců a zároveň průjezdnost pro městskou hromadnou dopravu.
Jihlava tento systém testuje i na dalších místech – od jara fungují sdílené zóny také v ulicích Mostecká a Na Valech.
Jak fungují sdílené zóny?
- Chodci a cyklisté se mohou volně pohybovat po celé ploše zóny, nejsou vázáni na chodník, ale nesmí bránit provozu motorových vozidel.
- Řidiči musí zpomalit. Řidiči aut, MHD a motorek mohou jet nejvýše 20 km/h a musí být připraveni kdykoliv zastavit. Řidiči se musí chovat maximálně ohleduplně, aby nikoho neohrozili.
- Parkování je možné jen na vyhrazených místech: Zaparkovat lze pouze na místech označených jako parkoviště. Parkování mimo tato místa je v celé sdílené zóně zakázáno.


