Dálnice D55 je přeložkou silnice I. třídy, která spojuje Přerov s Olomoucí přes několik obcí. Denně jimi projede až 20.000 aut. Navazující úsek Kokory – Přerov dlouhý šest kilometrů by se měl začít stavět příští rok. Většina pozemků je vykoupená, vypsané už je i výběrové řízení na zhotovitele stavby. Trasu už zkoumají archeologové, objevili pozůstatky několika pravěkých osad včetně takzvaného hliníku – místa, kde tehdy lidé těžili hlínu pro výrobu keramiky.
Spojení na jih Moravy
„Dálnice D55 je velmi důležitá kvůli propojení východu a západu země. Tato dálnice plynule navazuje na rozestavěnou dálnici D35 a je to přímé napojení z Olomouce na Přerov a na dálnici D1 a na jih směrem do Zlínského kraje, posléze až na Hodonín a Břeclav. Dálnice D55 má v dálniční síti ČR velký význam. V roce 2029 by měla být severní část dálnice D55 hotová. Až bude dokončená celá D55, odvede část tranzitní dopravy z dlouhodobě přetížené aglomerace Brna,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Až bude celá D55 hotová, bude dlouhá víc než 100 kilometrů.
Mohlo by vás zajímat
Stavba s maximálním ohledem na přírodu
Součástí úseku z Olomouce do Kokor je šest mostů a také ekodukt. Trasa totiž vede poblíž přírodní památky U Strejčkova lomu a Bílých hlín a protíná biokoridor. Stavělo se s maximálním ohledem na přírodu. Ekodukt zaručí přístup do bývalého vápencového lomu a k ohroženým druhům rostlin.
Práce na úseku trvaly od jara 2023, cena stavby po valorizaci je 2,1 miliardy korun bez DPH, většinu nákladů by měla pokrýt dotace z EU.



