Stádlecký most je v havarijním stavu. Rekonstrukce si vyžádá uzavírku

TÁBORSKO – Národní, kulturní a technická památka Stádlecký most na Táborsku je v havarijním stavu. Rekonstrukce je tedy více než nutná. Rada Jihočeského kraje schválila v minulém týdnu dodavatele stavby. Rekonstrukce se navíc dotkne i řidičů. Dojde k uzavírce jedné ze silnic. Co konkrétně se při jeho rekonstrukci bude dít a kdy práce začnou?

Stádlecký most je jediný dochovaný empírový řetězový most u nás. Dalo by se říct, že je „Hlubokou“ mezi mosty. Tato jedinečná památka je v současné době v havarijním stavu a už po něm nesmí jezdit vozidla, která váží více než jednu a půl tuny. Rekonstrukci potřebuje tedy velice nutně.

„Dřevěné části mostu musí být, vzhledem k jeho kulturní povaze, vyměněny s největší možnou odbornou péčí. Vybraný zhotovitel musí dodržovat technologické postupy a materiály schválené ve stanoviscích vydaných příslušným odborem památkové péče a Národním památkovým ústavem,“ řekl radní Antonín Krák.

V současné době se připravuje dubové dřevo, a tak rekonstrukce bude moci začít až v roce 2020. Podle našich informací by k zahájení mohlo dojít ve druhém čtvrtletí. „Rekonstrukce mostu proběhne za plné uzavírky silnice mezi obcemi Stádlec a Dobřejice. Doprava bude vedena po objízdných trasách“, uzavírá Krák.

Předmětem opravy je výměna všech dřevěných mostin a protikorozní opatření ocelových částí mostu. Dřevo bude pro všechny měněné prvky z dubového jádrového řeziva. Z důvodu nutnosti omezení vzniku výsušných trhlin, které jsou největším rizikem napadení dřevokazných hub hnědé a měkké hniloby, je nutné zajistit řezivo ze zimní těžby, které musí být náležitě vysušeno přirozeným vysycháním. Při demontáži stávajících mostin je nutné postupovat velice opatrně tak, aby se výtrusy hub nerozšířili i do zdravých částí mostu. Cena rekonstrukce je stanovena na 10 162 147,21 korun včetně DPH.