V Blansku začali vysouvat přemostění přes železnici. Kvůli vlakům se bude pracovat jen v noci

BLANSKO – Dlouho očekávaný výsuv nového mostu nad železniční trať a řeku Svitavu odstartoval v noci z pondělí na úterý v Blansku.

Nový silniční most za více než čtvrt miliardy má spojit dvě části města oddělené železnicí. Kvůli zachování provozu na hlavním koridoru z Brna do České Třebové stavební dělníci používají unikátní metodu: Tisícitunovou ocelovou mostní konstrukci svařili na pravém břehu řeky Svitavy, do pátku ji pak pomocí výsuvné konstrukce musejí vysunout až na levý břeh. „V uplynulých dnech probíhaly pouze práce na dodatečném statickém zajištění mostu, doplňující práce na předpřipravené konstrukci a výšková manipulace s mostem. Vlastní podélný výsuv, který jsme zahájili v noci na úterý, budeme provádět vždy v nočních hodinách, ve kterých máme dojednané výluky na dráze, tedy vždy od půlnoci do čtvrté hodiny ranní. Odstartovat samotný výsuv pro nás byla velká výzva, nakonec se během první výluky podařilo vysunout plánovaných 24 metrů. Platí, že na druhou stranu bychom ocelovou mostní konstrukci chtěli uložit do pátku 26. srpna,“ popsal stavbyvedoucí firmy Metrostav DIZ Robert Škarecký.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihomoravském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Výsuv tisícitunového kolosu je unikátní i pro odborníky z oboru. Dělníci museli nejprve postavit mohutnou více než stometrovou výsuvnou dráhu z oceli, na jejímž vrcholu pak umístili dva páry zdvojených kolejnic. Na nich budou posouvat vlastní 76 metrů dlouhou ocelovou mostní konstrukci na druhý břeh řeky Svitavy. „Most je na jedné straně uložený na výsuvná kluzná ložiska, na straně druhé je opatřený dvěma vozíčky pohybujícími se po výsuvné dráze. Vlastní posun pak zajistí dva páry hydraulických pístů napojených na tlačné zařízení. Ty budou most laicky řečeno postrkovat kupředu,“ vysvětluje Škarecký. První část výsuvu bude tvořit přesun na dočasnou konstrukci umístěnou v řece Svitavě mezi oběma břehy, to potrvá několik dní, v druhé části pak bude nutné zajistit přesun z provizorní konstrukce na definitivní opěru,“ plánuje stavbyvedoucí. FOTO: Pavla Komárková