Za volanty vozidel MHD ve Zlíně a Otrokovicích přibývá zahraničních řidičů

ZLÍNSKO – Dopravní společnost Zlín – Otrokovice má v poslední době nouzi o řidiče. V současnosti tak řady řidičů doplňují cizinci. Poslední řidič z Ukrajiny nastoupil na začátku září.

DSZO zaměstnává 179 řidičů autobusů a trolejbusů v hlavním pracovním poměru. Mezi nimi je asi desítka pracovníků jiné než české národnosti, například Ital, Brit, Rus, Slováci a Ukrajinci. „Ani nám se v posledním období nevyhýbá nedostatek řidičů vozidel MHD. Staráme se o to, abychom tomu čelili. Jednou z cest je i zaměstnávání vhodných adeptů s cizí státní příslušností. Musí se překonat více administrativních překážek včetně jazykové bariéry a zaměstnání cizince proto zpravidla není možné ze dne na den jako u Čecha, ale učíme se s tím vyrovnat. Rádi jsme nyní přijali i řidiče z Ukrajiny,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.

Staňte se členy FB skupiny Život ve Zlínském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne.  Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Se zahraničními řidiči mají v DSZO dobré zkušenosti

V kurzu na potřebné rozšíření řidičského průkazu ze skupiny B na skupinu D a získání profesního průkazu je od letošního srpna další žena z Ukrajiny. „Už začíná rozumět něčemu v českém jazyce. Ale testy bude asi muset absolvovat s tlumočníkem,“ říká vedoucí personálního útvaru DSZO Helena Hanusová. Kromě občasného prodávání jízdenek však řidiči MHD s lidmi téměř nekomunikují, takže perfektní znalost češtiny není pro výkon práce nezbytnou podmínkou.

„Máme se zahraničními pracovníky dobrou zkušenost. Plní požadavky, které na řidiče klademe,“ podotkla Hanusová.

Dvaapadesátiletý Ukrajinec Vasyl je ještě v zácviku, ale už asi v příštím týdnu vyjede na běžné linky s cestujícími. Bydlí v jedné z místních částí Zlína s manželkou a čtyřmi dětmi, jeho páté dítě žije v Praze. Pochází ze Zakarpatí, z blízkosti rumunských hranic, kde má dům s rodiči. Už ve své vlasti získal řidičský průkaz skupiny D a jezdil s nákladním automobilem. Získání profesního průkazu mu zaplatila dopravní společnost za jeho závazek trvání pracovního poměru na tři roky. V Česku Vasyl pobývá s vízem strpění. Jestli zůstanou dlouhodobě zde, nebo se vrátí na Ukrajinu, v tuto chvíli neví. „Uvidíme za rok, za dva, jak se bude situace vyvíjet,“ říká neurčitě.

Do plného stavu řidičů by mohla dopravní společnost přijmout ještě asi šest osob. „Pomáháme si přesčasovou prací, zaměstnáváme řidiče i na zkrácený pracovní úvazek, ve vedlejším pracovním poměru, brigádníky. Všem jsme vděčni za to, že nám pomáhají podstav řidičů překlenout, takže jsme schopni zajišťovat pro cestující plný provoz MHD bez omezování nebo výpadků,“ ocenil ředitel Josef Kocháň.