ČESKO – Jízda po dálnici je v Česku nezřídka adrenalinovým zážitkem. Zejména hlavní spojení mezi Prahou a Moravou, tedy D1, bývá nezřídka neprůjezdná či průjezdná jen s řadou omezení. Jediná alternativní cesta, která vede přes Hradec Králové, tedy částečně D11 a následně D35, však minimálně prozatím není plnohodnotnou náhradou. Končí totiž před Vysokým Mýtem. Řadou nedostatků ale trpí i další silniční spojnice napříč republikou. Ministerstvo dopravy proto plánuje nyní stavbu dálnic „rozjet ve velkém“. A dle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by tak v roce 2033 měla být základní dálniční síť v Česku konečně kompletně hotová. Je to ale reálná vize?
Během dvou let dojde na „velké dálniční změny“
Aktuální situace zrovna nenasvědčuje tomu, že by na českých silnicích probíhaly jakékoliv progresivní změny. Letos má být totiž otevřeno jen 15 km nových dálnic. To není zrovna závratné číslo. Na druhou stranu rozestavěno by mělo být dalších 100 km, jak uvedl Kupka, a k otevření dalších úseků by mělo dojít během následujících dvou let. „S tím, že se další stavby budou uvádět do provozu a v následujících dvou letech bude zprovozněno více jak 133 kilometrů dálnic, to bude unikátní moment v historii české dálniční sítě,“ shrnul ministr. Vyjmenoval také stávající priority, mezi něž zařadil vedle dobudování dálnice D35 také zahájení stavby příhraničního úseku D11 směrem k polským hranicím. K jeho dostavbě by pak dle předběžných plánů mělo dojít během roku 2035.
Ačkoliv plány ministerstva dopravy se mohou zdát být téměř nesplnitelné, pravdou je, že na hlavních stavbách, které se začaly budovat již dříve, se daří dodržovat nastavený harmonogram. K naplnění plánů přispělo i to, že stavba mohla probíhat i během letošní zimy. Ta byla totiž co do počasí velmi mírná. „Díky příznivému počasí, které bylo letos v zimě, se nám podařilo eliminovat různá zpoždění v prováděných pracích,“ potvrdil pak ředitel ŘDS, Radek Mátl. Jistou brzdou jsou pak ve výstavbě dálniční sítě ale peníze (letos má ministerstvo dopravy na údržbu a budování silniční/dálniční sítě vyčleněno 65 mld. Kč), ale i nedostatek pracovníků. Kvůli tomu pak realizace výstavby vázne.
Konečně: Pražský okruh
Kromě poměrně velkých ambicí na dobudování částí důležitých dálničních tahů má však Kupka ještě jednu klíčovou vizi. „Byli bychom rádi, kdyby do roku 2033 byla základní dálniční síť dokončena a zahrnula nejen nedokončenou dálnici D35, která je jedinou alternativou k přetížené D1, ale byl také dokončený pražský okruh,“ shrnul ministr. Přitom právě dostavba pražského okruhu je jednou z priorit v programovém prohlášení vlády. Mnoho let však vázne. Dle slov ministra dopravy je ale stavba v přípravě, konkrétně část směrem do Modletic by se měla začít stavět už příští rok.
Podle Jana Sůry, který se problematice dopravy věnuje, je pak v případě pražského okruhu problémem především získávání patřičných povolení. Přípravy však probíhají i bez nich – tak, aby bezprostředně po jejich udělení bylo možné začít stavět. Zda vše půjde dle plánu a Česko skutečně do deseti let bude pokryto funkční dálniční sítí, to ukáže až rok 2033. Dle Sůry je však plán ministerstva dopravy navzdory jeho ambicióznosti poměrně reálný.