Rozbité okno a jiné radosti (nejen) chalupářů. Kdy má smysl řešit s pojišťovnou i menší škodu

Foto: Rýdlová J.

Přijedete na chatu nebo se vrátíte domů. Tam vás však čeká prasklá okenní tabule, utržený okap či jiné „milé“ překvapení. Na vině není zloděj či vandal, ale únava materiálu nebo počasí, které zatížilo vaši nemovitost více, než snesla. Policii tedy nemá smysl volat, ale je potřeba, co nejrychleji vyřešit opravu, aby nevznikla další škoda. Ti zručnější přistupují k opravě svépomocí, jiní shánějí řemeslníka. Má smysl volat pojišťovnu? Soused vám tvrdí, že u takové malé škody určitě ne. Že jen ztratíte spoustu času papírováním, a nakonec vám stejně nic nedají.

Pojistka není jen na velké škody

Paní Jarmila uvádí svou zkušenost: „Přijela jsem na chatu a jistila, že mám prasklou okenní tabuli na verandě. Stavba má již svá léta, takže jsem to brala jako nutný fakt. Okno jsem nouzově přelepila a začala shánět sklenáře. Jenže jsem narazila na problém. Nejbližší měl firmu ve 30 km vzdáleném městě a byl ochoten přijet pouze v pracovní dny. Samotnou tabulku skla nacenil asi na 400 Kč, avšak výsledná suma opravy se vyšplhala na téměř 3 500 Kč. Zásadní položku činila práce a doprava (120 km), protože sklenář by si musel účtovat dvě cesty – nejprve přijet sklo přesně vyměřit a teprve pak vysklít staré a vsadit nové. Nad touto „pálkou“ se mi protočily panenky. A pak mi naštěstí došlo, že si roky poctivě platím pojistku.“

Někomu pojišťovna zaplatí, jinému ne

To, jestli vám pojišťovna něco vyplatí, anebo bude mít pravdu soused, který tvrdí, že je to jen ztráta času, záleží na znění vaší pojistné smlouvy. Předně musíte zjistit, jestli vaše smlouva vůbec kryje dané pojistné riziko. Konkrétně u rozbitého/prasklého okna může být problém v tom, že jste pojištěni pouze pro případ vandalismu, tedy situaci, kdy někdo cizí úmyslně poškodí vaše okno. Tehdy je zpravidla také nutné zavolat policii a doložit pojišťovně písemný protokol. Nicméně, pokud okenní tabule praskne sama nebo si ji nedopatřením rozbijete vy sami, pak vám pojištění skla pro případ vandalismu nebude k ničemu. Paní Jarmila měla naštěstí ve smlouvě uvedeno nejen pojištění skel pro případ vandalismu, ale dále také pojištění skel „z jiných příčin“, které krylo právě její situaci. Takto tedy vznikají situace, kdy jednomu pojišťovna zaplatí, zatímco druhému ne.

Nezapomínejte na spoluúčast

Dalším důležitým faktorem je výše spoluúčasti (tj. jakou částkou musíte přispět vy sami), která se u jednotlivých pojišťoven a také druhů pojištění může dosti lišit. V daném případě se jednalo o částku 1 000 Kč. U škod se tedy obecně nevyplatí řešit pojistnou událost, pokud celková škoda nepřevýší (výrazněji) hranici spoluúčasti. Dejme tomu, že škoda činí přibližně 1 200 Kč a vaše spoluúčast 1 000 Kč. Pojišťovna vám odečte ze svého plnění vaši spoluúčast, a zašle vám na účet 200 Kč. V tomto případě je opravdu otázkou, zdali se vám vyplatí na pojišťovnu obracet.

Za jak dlouho dostanete peníze

Kdysi byla tzv. likvidace pojistné události opravdu během na dlouhou trať. Nezřídka se táhla i týdny, pracovník pojišťovny musel na dané místo osobně přijet. V dnešní době stačí najet si na webové stránky vaší pojišťovny a vyplnit on-line formulář. K ruce si vezměte svou pojistnou smlouvu a také fotodokumentaci škody. U škod menšího rozsahu a nesporného průběhu vystačíte s komunikací na dálku. V případě paní Jarmily jí pojišťovna vyplatila pojistné plnění do týdne od on-line nahlášení pojistné události. Takže žádné zdlouhavé papírování se nekonalo.

Čtěte také:

Pojišťovna vám bez faktury nic neproplatí a na peníze budete čekat týdny. Pravda, nebo mýtus?