Odstartovalo napojení severního Rokycanska na dálnici D5

Foto ilustrační: Shutterstock

OSEK U ROKYCAN – BŘEZINA – LITOHLAVY – V Plzeňském kraji oficiálně odstartovala další významná investiční akce. V pátek 3. listopadu byl slavnostním poklepáním na „základní kámen“ zahájen projekt „Napojení severního Rokycanska na dálnici D5, konkrétně první etapa“ za necelých 400 milionů českých korun. Hotová by měla být nejpozději v dubnu roku 2026.

Hlavním cílem projektu je lepší napojení k Transevropské dopravní síti (TEN-T). Ta je reprezentována dálnicí D5. Výstavba celé přeložky silnice II/232 tak umožní přímé napojení severního Rokycanska na silniční a dálniční systém Plzeňské aglomerace a právě síť TEN-T.  Dalším cílem je odvedení tranzitní dopravy z přilehlých obcí a tím zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a kvality životního prostředí v dotčených obcích.

Projekt napojení severního Rokycanska na dálnici D5 je další významnou investiční akcí Plzeňského kraje. Projekční cena stavebních nákladů byla ve výši 593 868 000,00 Kč včetně DPH. Výstavba komunikace bude spolufinancována z Evropských fondů, konkrétně z výzvy č. 22 programu IROP – Silnice II. třídy na Prioritní regionální silniční síti – SC 3.1 (PR) Rozvoj a posilování udržitelné, inteligentní a intermodální celostátní, regionální a místní mobility odolné vůči změnám klimatu, včetně lepšího přístupu k síti TEN-T a přeshraniční mobility.

Smlouva o realizaci stavebních prací byla uzavřena v polovině září. Vybraným zhotovitelem se stala společnost ROADFIN STAVBY s.r.o., které bylo staveniště předáno dne 5. 10. 2023. „Tímto dnem byla stavba také zahájena a realizována bude po dobu 31 měsíců. Nejpozději tedy v dubnu 2026 bude hotovo, konečná vysoutěžená cena se i se všemi službami bude pohybovat kolem 360 milionů českých korun. „V tomto novém plánovacím období IROP jde o největší dopravní stavbu v Plzeňském kraji, kterou bude Správa a údržba silnic realizovat. O dotaci jsme žádali ve chvíli, kdy byla cena podle projektu stanovena na 490 milionů bez DPH. Podařilo se nám tedy získat výrazně vyšší podporu. Zbývající peníze proto budeme moci použít v tomto dotačním cyklu na jiné stavby v rámci Plzeňského kraje,“ sdělil generální ředitel Správy a údržby silnici Plzeňského kraje Miroslav Doležal, kterého doplnila ředitelka Územního odboru IROP pro Plzeňský kraj Magda Sýkorová: „Dotace na projekt činí 85 % způsobilých výdajů a v případě, že by se Správě a údržbě silnic podařilo ušetřit, může tuto dotaci použít na jiné své investiční akce.“

Projekt bude realizován přeložkou silnice druhé třídy II/232 v úseku od napojení mimoúrovňové křižovatky na silnici II/183. Trasa bude dál probíhat severojižním směrem převážně volným, nezastavěným územím na orné půdě, trvalých travních porostech a ostatních plochách. Trasa bude ukončena severně od obce Osek v blízkosti rozhraní katastru Osek u Rokycan a Březina u Rokycan.

Nová trasa překládané silnice probíhá katastrálními územími obcí Rokycany, Litohlavy, Osek u Rokycan, Vitinka a Březina u Rokycan. Délka nové silnice je 5,378 km.