Úkolem přípravných tříd je pomoci nezralým dětem s adaptací na školní prostředí, což sníží jejich nejistotu při nástupu do první třídy. „Výhodou přípravné třídy je menší počet dětí. Přijímáme jich maximálně 19. Umožňuje to hlubší poznání dítěte, individuální přístup i bližší spolupráci s rodiči,“ říká zástupkyně ředitele ZŠ Kollárova Libuše Kolčavová.
Děti z přípravných tříd se stejně jako prvňáčci zúčastňují školních akcí, během vyučování navštěvují děti v jiných třídách, připravují vystoupení pro rodiče. „V odpoledních hodinách tráví čas s paní vychovatelkou ve školní družině, kde se setkávají se staršími spolužáky. To vše pak vede k bezproblémovému nástupu do 1. třídy. Děti už znají prostředí školy, a to ať prostory, tak i paní učitelky, vychovatelky, kamarády, jsou samostatné,“ doplňuje Libuše Kolčavová s tím, že tyto děti pak bývají průvodci svých spolužáků v první třídě, na což jsou náležitě pyšné.
Mohlo by vás zajímat
Pro pedagoga je v tomto případě obzvlášť důležitá spolupráce s rodiči. „Možnost osobního kontaktu podporujeme i vedením webových stránek třídy a společnými akcemi, jako jsou například besídky, výtvarné dílničky, promítání fotografií pro rodiče, besedy s odborníky atd. Velký úspěch mělo setkání s paní masérkou, kdy si rodiče prakticky vyzkoušeli prvky relaxačních masáží pro děti nebo keramická či vánoční dílnička pro rodiče s dětmi,“ dodává Libuše Kolčavová.
O zařazení žáka do přípravné třídy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce dítěte. Podmínkou je doporučení školské poradny. Ve výjimečných případech může být do přípravné třídy přijato i dítě předškolního věku, které by jinak navštěvovalo mateřskou školu.


