Začala modernizace jednoho z nejvýznamnějších dopravních uzlů v zemi. Česká Třebová projde přestavbou za miliardy

Zdroj: Správa železnic

ČESKÁ TŘEBOVÁ – Správa železnic slavnostně zahájila modernizaci dopravního uzlu v České Třebové. Přestavbou projdou jak koleje, tak nástupiště, vlaky zrychlí a budou tišší.

Dopravní uzel v České Třebové patří mezi nejrozsáhlejší a nejvýznamnější ve střední Evropě a denně jím projede až pět set vlaků. „Investice do dopravy jsou jednou z priorit naší vlády, proto mě těší, že pokračujeme v trendu zrychlování železnice, kterou vnímáme jako klíčovou pro přeměnu Česka v moderní zemi otevřenou novým výzvám a příležitostem. Nyní zahajujeme jednu z největších železničních staveb v éře samostatné České republiky. Modernizace českotřebovského uzlu je významná v kontextu celé Evropy, protože je to důležitá křižovatka i pro mezinárodní vlaky. V neposlední řadě pak projekt přispěje k lepšímu komfortu a bezpečnosti cestujících,“ řekl předseda vlády Petr Fiala.

Staňte se členy FB skupiny Život v Pardubickém kraji a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.  

Poslední obnovou prošla stanice v padesátých letech minulého století. Rekonstrukcí projdou desítky kilometrů trolejového vedení a skoro sedmdesát dva kilometrů kolejí. Modernizace se dočká sto sedmdesát tři výhybek a 30 také třicet mostů. Stavbaři zrekonstruují i přemostění, které propojují nákladní části stanice s hlavní tratí. „Nádraží i přilehlé město historicky tvoří jeden celek, proto je pro místní obyvatele dobrou zprávou, že dopady z provozu vlaků budou díky protihlukovým stěnám a absorbérům hluku mnohem menší než dosud. Vlaky přitom při průjezdu samotnou stanicí zrychlí ze 60 na 80 km/h,“ objasnil ministr dopravy Martin Kupka.

Co všechno projde rekonstrukcí

V rámci celé stavby vznikne ve stanici nový informační systém. Stavbaři zrekonstruují všechna nástupiště i s jejich zastřešením a jejich zvýšení umožní cestujícím pohodlný nástup do vlaků. Opravy čekají i stávající podchod, ze kterého se cestující dostanou výtahy pohodlně až na nástupiště. „Díky jeho prodloužení pod celým kolejištěm se zlepší přístup do lokality za nádražím. Přednádraží pak propojí se Semanínskou ulicí namísto nevyhovujícího podchodu moderní ocelová lávka,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Letos začnou přípravné práce, jako je kácení stromů a demontáž kolejí. Přibydou provizorní zabezpečovací zařízení a začne stavba nové ocelové lávky, která má být dokončena v půlce příštího roku. Největší omezení čeká cestující při modernizaci kolejiště osobního nádraží včetně podchodu a nástupišť, která se rozběhne v roce 2028.

Celkové náklady celé stavby dosahují 19 541 770 652 korun. Realizace projektu Modernizace železničního uzlu Česká Třebová byla schválena Evropskou unií ke spolufinancování z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu pro účely dotace je 8,35 mld. Kč, míra podpory EU představuje 85 procent ze způsobilých nákladů. Výše dotace tak činí maximálně 290 000 000 EUR, tedy zhruba 7 mld. Kč, což je historicky nejvyšší získaná dotace z programu CEF. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.